| O N D E R W E R P W E E R G A V E |
| Gustar |
Geplaatst - 06 september 2005 : 13:09:19 Van je "Één, twéé, drie!!!"
Zelfsturing
De Logica van het gevoel gaat over communicatieve zelfsturing. De mogelijkheid die elk mens heeft om eigen richting aan het leven te geven. De eigen leerprocessen aan te sturen op basis van mijn of jouw eigen gevoel. Dit gevoel volgt een logica, een uniek, onbewust en verborgen programma, dat verschilt per mens. Het creëren van rustpunten voor de geest en het gebruikmaken van de eigen interne klok, maakt het mogelijk om de ervaren tijd te vertragen, door de tijd te nemen voor die zaken die in het leven er werkelijk toe doen, volgens mij, volgens jou, volgens ons.
- De drie boeken van Arnold Cornelis, in dit overzicht meer info, die eveneens op de achterkant van het boek te lezen valt
- Arnold Cornelis: Logica van het gevoel, Filosofie van de Stabiliteitslagen in de Cultuur als Nesteling der Emoties, basiswerk; isbn-gegevens en inhoudsopgave; info zijflappen posts op pag.2 deze topic
- denkkaarten (mindmaps), schema's op basis van het werk van A. Cornelis, zie downloads in pdf's
- Logica van het gevoel, samenvatting door Hans Mestrum
- communicatieve zelfsturing, Google zoekopdracht
- Wat zijn Memen volgens jullie?, meme, memen, want bouwstenen, zie ook
- Level 3 of Consciousness, hoe bewuster, hoe meer mogelijkheden tot zelfsturing
- Voorzichtige verkenningen van de grens tussen gewenste en ongewenste intimiteit, een door mij als gewenste gevoelsmatige aanvulling op het boek: 'Logica van het gevoel'.
"Gastvrijheid begint in de eigen geest."
1
Tevens kan achtergrondinformatie en mogelijke bronnen in deze topic geplaatst en verwerkt worden.
Titelpost is naar mijn idee nog onaf. Daar wordt zodoende kennelijk nog aan gewerkt.
- inventarisatie van gevoelens, ideëen en vragen mbt dit onderwerp - afstemming - een poging 3.
2
Tekst toegevoegd. Structuur van tekst onder de streep in lijn gebracht met een structuur zoals deels zichtbaar in andere topics en posts. Items onder kopje Nieuw aangepast.
Nieuw: - titel: licht aangepast: Derde poging ipv tweede - tekst: onder de streep toegevoegd
Eerder bewerkt door - Gustar on: - 27 december 2005 00:28:22 - 11 februari 2006 00:11:16 |
| 15 L A A T S T E R E A C T I E (Nieuwste eerst) |
| Enigma |
Geplaatst - 11 augustus 2008 : 22:03:01 Natuurlijk,heel begrijpbaar! Is er ook een prentenboek versie hiervan uit? 
Vraagje(s):Hoe kan ik vertrouwen op de logica van het gevoel als gevoelens zo veranderlijk kunnen zijn.? En als gevoelens uit ervaringen die je op doet dat zijn,dan ook je leerprocessen? Wie ben ik dan? Is er dan nog wel te spreken van logica? |
| Gustar |
Geplaatst - 04 juli 2008 : 17:05:18 Het natuurlijk systeem, de natuurlijke logica, het domein van de mythe 'vrouw', de eerste stabileitslaag in de menselijke evolutie, sinds het eerste ontstaan van de mens, groepjes mensachtigen gecentreerd rondom 'open' vuur (*1).
De tweede stabiliteitslaag, het sociaal regelsysteem, ontstaan door het 'systematich' inzetten van technologie. Technologie voornamelijk, in eerste instantie bedoeld voor het voeren van oorlogen, het domein van de mythe 'man'.
Het sociaal regelsysteem loopt in deze fase van de ontwikkeling van de mens vast. Of de mens loopt vast. Maar mensen kunnen zich ontwikkelen en met de mens en de mensheid, de door haar gecreërde systemen. Het begin van de derde stabiliteitslaag wordt in deze periode zichtbaar, het communicatieve zelfsturingsysteem.
Wil je meer weten Sieds, en wellicht anderen, dan raad ik je de boeken van Arnold Cornelis aan. Zodat één en ander meer zichtbaar en daardoor bespreekbaar wordt. Zoals wie doet wat en waarom in het huishouden, ipv dat automatisch onbewust voor óf het systeem, mythe 'vrouw', óf het systeem, mythe 'man' gekozen wordt. Beide mythe's, systemen hebben hun 'eigen' unieke door de eeuwen gegroeide logica. Wil de mens verder groeien, op welk vlak ook, dan kan communicatie uitkomst bieden. Dat is groeien, als individu en als mensheid, naar het derde systeem, communicatieve zelfsturing.
Een zeer korte samenvatting tot waar ik nu ben, halverwege het hoofdwerk. Ik weet er zijn anderen die sneller lezen, wellicht sneller de begrippen eigen kunnen maken. Ik kies voor de eigen snelheid. Die snelheid blijkt vaak in de praktijk heel anders te zijn dan wat aan communicatieve vaardigheden op dit moment vanuit de samenleving van mensen verwacht wordt. Op mij valt mss een etiketje te plakken.
Het is voor ieder mens belangrijk om eigen rustpunten te creëren, te hebben, te maken. Ik vergelijk dit met het hebben van 'ankers', in de betekenis van emotionele steunpunten, houvasten. Daarnaast meen ik dat het belangrijk is om je als mens je niet te laten opjagen door de mogelijkheden die de samenleving de mensen biedt. De samenleving is te vergelijken met een externe klok, het hart van de mens is de interne klok. De snelheden van beide ritme's niet hetzelfde. De laatste 2 boeken van Cornelis gaan hierover, véél en véél toegankelijker voor wellicht de meeste individuen dan zijn hoofdwerk.
Ik kies voor het lezen van de gedachtenroute zoals Cornelis het heeft vastgelegd, zo dicht mogelijk bij die ontwikkeling blijvend. Het boek van Goudsblom heb ik eerder gelezen en jaren daarvoor het boek van Hofstadter, dat boek heb ik in dezelfde snelheid gelezen als het hoofdwerk waar ik nu in bezig ben. Op meer persoonlijk vlak ben ik nog steeds bezig me te verdiepen in 'Een Vreemde Wereld', (*2). Het is meer dan grappig, dat in het hoofdwerk van Cornelis het begrip 'autisme' terugkomt. Hij haalt het begrip aan voor aspecten van tweede stabiliteitslaag, waar het sociaal regelsysteem zichzelf laat vastlopen in regels, waar er geen sprake meer van is van een feedback-lus, het terugkoppelen, het communiceren over dat wat geregeld wordt, cq moet worden, cq. had moeten worden.
Ik hoop dat ik voor enkelen enigszins begrijpbaar ben, .

o'ja en natuurlijk welkom aan bekenden en nieuwe namen, 
Gustar
__
* 1. J. Goudsblom - "Vuur en Beschaving"
2. M. Delfos - "Een vreemde Wereld" |
| Sieds |
Geplaatst - 04 juli 2008 : 00:15:19 Leuk weer eens wat van je te horen Gustar. Gödl, Escher, Bach is een schitterend boek. Gevoel lijkt een eigen logica te hebben, maar komt vaak verrassend overeen met onze algebraïsche/wiskundige logica.
Maar er is tegenwoordig een sterke psychologische stroming, die beweert, dat de meeste besluiten gevoelsmatig worden genomen. De rationele argumenten zijn meestal verklaringen achteraf, noem het rechtvaardigingen van het ingenomen standpunt. |
| Gustar |
Geplaatst - 03 juli 2008 : 01:19:44 
Zo af en toe kom ik langs om te lezen. De energie voor reageren is vaker niet, dan wél, aanwezig. Bij een zoektocht vond ik deze link die ik hier wilde posten/ cq delen.
Rikmaes.nl - Mensen, de site bevat een impressie van iemand anders over het boek waar ik nog steeds in aan het lezen ben. De link naar het artikel over Arnold Cornelis in Wikipedia is voor mij boeiend, de daar vermelde link naar "Logic of the Heart" fascinerend. Voldoende reden voor mij om deze oude topic een beetje nieuw leven in te blazen. Het vraagt tijd, ...
__
Op de fora voor moderators van RS heb ik de titel van zijn boeken als volgt vertaald: - "Logica van het gevoel" -> "Logic of the Sense" - "De vertraagde tijd" -> "The Retarded Time" - "Rustpunten van de geest" -> "Points of Peace for the Mind"
Ik heb internet afgezocht, er is nog geen vertaling, alhoewel hierover wel enkele gedachten (*1) aanwezig zijn. De werken van Cornelis vragen om een zorgvuldige vertaling, ... zo thuis voel ik mij me niet in het Engels, ...
Het vraagt tijd, ... (*2)
Voor dit moment is deze post op dezr plaats even genoeg.
:-)
Gustar
___
* 1. Logica van het gevoel (Feeling’s Logic) 2. De wet van Hofstadter: "Het duurt langer dan je denkt, ook al hou je rekening met de Wet van Hofstadter.", te vinden op pagina 177 van het werk: "Gödel, Escher, Bach, een eeuwige gouden band, ...". |
| Gustar |
Geplaatst - 11 februari 2006 : 00:05:31 Weer een beetje meer tijd. |
| Gustar |
Geplaatst - 11 februari 2006 : 00:05:00 "Is een draadje wellicht net gevonden ...

Zoals in de openingspost -nog- te lezen is, is deze intro van deze topic onaf ...
Mijn hersens en vingers jeuken om aan de slag te gaan. Aan de interne structuur van deze topic en met name haar eerste post dient gewerkt te worden.
Maar eerst Dit draadje volgt hoedanook niet de mss normaal gevonden logica van post op post in een chronologisch lopende door een externe klok bepaalde tijd. De topic wordt gelezen én geschreven op basis van een eigen interne klok. Daar bedoel ik het volgende mee: Het lezen en schrijven hoeft niet van post 1 -> post 2 -> post 3 -> te verlopen, of in tijd weergegeven 00:00:15 -> 00:01:28 -> 03:14:53 ->
Het mag wél natuurlijk, chronologisch lezen en op basis daarvan reageren, máár het hoeft of móet niet. Op vele manieren kan een krant of een boek gelezen worden. De ontelbare mogelijkheden die er zijn om volgens de eigen interne bepaalde klok te lezen én te schrijven, kan verwarrend zijn. De structuur, het interne programma, om het proces minder verwarrend te laten zijn, wordt bepaald door interne voorwaarden. Interne voorwaarden die de lezer of schrijver zelf kan beïnvloeden zijn bv. het vertrouwen hebben in die eigen structuur en in dat programma en luisteren naar de eigen interne klok.

Wellicht dat een deel van deze tekst ook in de intro van de eerste post terug zal komen.
Al een paar weken ben ik aan het onderzoeken hoe dit vorm te geven. 'Het rekening houden met' speelt daarin een grote rol. Elke keer als een nieuwe reactie toegevoegd wordt, is die eerste post zichtbaar. Naar mijn idee is de nu gegeven inhoud daarin onvolledig en ontoereikend. De coherentie, de samenhang van zowel de mensen die op dit forum schrijven, als de inhoud van de eerste 2 volle pagina's, is, naar ik hoop, voldoende om een derde poging te wagen.
Voor deze topic, De logica van het gevoel, voldoet de Tweede poging namelijk niet meer.
Gustar

... blijkt het er één van vele te zijn. Vele draadjes die verbonden zijn en tesamen een web vormen." |
| gussinklo |
Geplaatst - 07 februari 2006 : 07:45:23 citaat: Geplaatst door Gustar
citaat: Geplaatst door Cootje, p1., 06 september 2005 : 17:54:12
Ik denk dat inleven in de ander (zijn emoties) een sleutelwoord is voor het omgaan met de andere. In sommige gedachte kan ik me goed inleven, ik kan me voorstellen hoe iemand tot een bepaalde gedachte komt. Soms kan ik dat ook helemaal niet. Dan blijkt mijn reactie ook van een andere wereld te komen...in ieder geval weinig meevoelend...
"Gravitation can not be held responsible for people falling in love." Albert Einstein
"... dan blijkt mijn reactie ook van een andere wereld te komen..."

Een sleutel naar een Vreemde Wereld,  , ... en dat wordt hoogstwaarschijnlijk de titel van een nieuwe topic. Misschien binnenkort, mss dat het nog even op zich laat wachten.
Hallo allemaal.
Het kost ff wat tijd om me in te lezen. Ik ben dan ook ergens de draad kwijt geraakt. Wat mij opvalt tijdens het lezen is dat een ieder van jullie het heeft over denken en gedachten. En het invoelen van.................Waar is het leven vanuit je hart? En zijn met wat er is? Liefde en mededogen voor de ander. Ik kan niet invoelen in de emotie van een ander. De emotie van een ander kan bij mij een plek aanraken van herkenning. En als dat gebeurd wordt het tijd om opletten om mij niet te identificeren met deze emotie. Ik zal op dat moment mij eigen toeschouwer worden. zodat ik kan zien wat er bij mij leeft en vandaar uit er voor de ander te kunnen zijn. Of ik nu de kern raakt van dat wat jullie geschreven hebben weet ik niet. Dit is wat ik wilde delen. |
| Gustar |
Geplaatst - 05 februari 2006 : 22:54:38 citaat: Geplaatst door Cootje, p1., 06 september 2005 : 17:54:12
Ik denk dat inleven in de ander (zijn emoties) een sleutelwoord is voor het omgaan met de andere. In sommige gedachte kan ik me goed inleven, ik kan me voorstellen hoe iemand tot een bepaalde gedachte komt. Soms kan ik dat ook helemaal niet. Dan blijkt mijn reactie ook van een andere wereld te komen...in ieder geval weinig meevoelend...
"Gravitation can not be held responsible for people falling in love." Albert Einstein
"... dan blijkt mijn reactie ook van een andere wereld te komen..."

Een sleutel naar een Vreemde Wereld,  , ... en dat wordt hoogstwaarschijnlijk de titel van een nieuwe topic. Misschien binnenkort, mss dat het nog even op zich laat wachten. |
| cynthia |
Geplaatst - 05 februari 2006 : 22:28:09 daarvoor wil ik dus mijn gedachte neerschrijven wil je niet lezen sla mij dan over bror |
| cynthia |
Geplaatst - 27 januari 2006 : 13:45:34 nou ik voel mee geen dom blondje hoor, maar een gevoel wat , door een schrijver wordt omschreven , zullen dingen uit het leven zijn ,de faces , en verhalen van opvangen gevoelens, van mensen , en conclusies trekkende uit die verhalen, en daar gevoel of omschrijving bij planten en neerpennen. maar gevoel is zo persoonlijk , en soms heeft gevoel ,met geld te maken. een moordenaar die gedood heeft wordt, berecht, of niet ,maar er is toch, verdedigde party, wie doet zoiets, die zo iets moet!!!!!!!! verdedigen, zelfs al weet die dat die schuldig is en<waarom dat is geen excuus , dat is salaris wat hem als verdegiging is aangeboden om, alsnog er de anderen er van te overtuigen dat het noodweer was. fout fout fout waartoe is gekomen , wat voor gevoel die daarbij had, sorry hoor doet me geen zier, zal je kind maar wezen, dit zijn onwrikbare gevoelens,voor mij , die zijn niet te rijmen , en niet te verdedigen , als wordt je leven nog, zo bedreigend ervaren. fout is fout en heb geen woorden meer voor over , maak me alleen steeds verdrietiger , dat we in zo,n maatschappij leven , en schrijvers ,vangen verhalen op waar ze een gevoel ,( misschien die ze zelf meegemaakt hebbben, maar zoeken vaak zelf een gedachte of gevoel ,om mensen wakker te schudden., dat is mij mening en vaak met , hoop moeilijke woorden waar alleen interlectuelen , die dingen snappen . staat interesant, maar je moet er wel voor moet je wel gestudeerd hebben ,in veel gevallen, ben blij dat ik me in met af en toe taalfout redelijk duidelijk kan maken. zonder op mijn vingers getikt te worden af en toe . door deze of gene. gestudeerde ( flappo geintje) en als ik niet meer leuk vind om te reageren, of niet intereseerd ga gewoon weg.gevoel en hoe wordt ontvangen bedoel je ,je hebt byv gevoel dat je niet welkom bent, dat blijkt uitdat, ze niet open staan, ze zeggen van wel maar toch.is n gevoel, je hebt geen ruzie,maar er heerst een spanningsveld, en dat gevoel is rot,moeilijk te omschrijven, voor ieder anders voelend, je kan het als verdrietig voelen en ervaren,en kan echt ongegrond zijn , maar jij hebt dat gevoel niemand anders voelt het zo aan,toch kan je als mens in de knoop raken,over zoiets jah ,hoe leg je nou zoiets duidelijk uit, niet dus,daar zit je dan mee , je komt er niet uit , en hoe ga je er dan mee om,???????????want misschien zit die gedachte, alleen maar in dat gevoel van jou, en zo maak je je zelf alleen maar gek. denk ik. dat je voor je zelf het gevoel, moet ervaren en er mee te leren leven , en er vrede mee te hebben,steeds meer mensen leven voor zichzelf, hebben weinig meedegevoel meer, en hebben dat ze zich steeds meer terug trekken ,en zoiets komt steeds vaker voor omdat ze zich onbegrepen voelen .
.
|
| Gustar |
Geplaatst - 27 januari 2006 : 09:40:09 Vannacht kon ik niet slapen en heb ik op internet gesurfd. Van complottheorieën, oa. die van Skulls & Bones, kwam ik bij Niburu en Nesara uit. De Afsluiting van het artikel van Arjen Nijeboer, genoemd in Van these en anti-these naar synthese bracht me in deze topic over de Logica van het gevoel. Het heeft geleid tot een reactie in topic Wat is echt leven? van Mignon.
Boek en topic 'Logica van het gevoel' gaan over communicatieve zelfsturing. Communicatieve zelfsturing begint met het opbouwen van commitment en communicatie met jezelf. Een zoektocht nog maar net en weer opnieuw, begonnen. In deze topic wil ik verder doorborduren op wat communicatieve zelfsturing betekent, kan inhouden, voor mij, anderen... Vandaaruit wil ik weven, leven en kennis, ervaringen delen, verwerken en sturing geven aan ... Daar was ik mee begonnen, daar ben ik gebleven en daar zal ik mee verder gaan. Het is blijven(d) zoeken naar de eigen leerweg, terwijl ik 'weet' dat ik al op die leerweg ben en enkel vóór mezelf, dat ik 'weet' dat díe leerweg mijn leven is. Zoiets verwoord in de woorden van dit moment.
Een aantal denkkaarten (mindmaps) die ik vannacht tegenkwam, over 'het nieuwe leren', gebaseerd en geïnspireerd op het denkwerk, de kennistheorie van A. Cornelis. Een samenvatting die ik vond van Logica van het gevoel op de weblog van Hans Mestrum met eveneens zijn samenvatting van De vertraagde Tijd.
Naast het basiswerk, meer dan 800 pagina's, heeft Cornelis 2 boeken geschreven, met minder dan 200 pag's in een groot lettertype, zeer toegankelijk: De vertraagde Tijd en Rustpunten van de Geest. Samen vormen ze een trilogie. Sinds kort, afgelopen vrijdag, na mijn Donner-bezoek, bij mij op tafel.
Zo kan ik weer even vooruit, met lezen. Nu daar nog de prioritijd voor nemen ...
 Gustar
De verwijzing naar de html-pag. denkkaarten verwees naar de pdf van de kennistheorie van A. Cornelis. Nu lopen de verwijzingen naar wél de juiste webpagina. Tweede alinea ingrijpend aangepast. Geprobeerd meer hapbaar te maken, , maar vooral om duidelijker te worden ook voor mezelf.
Nieuw: - tekst toegevoegd onder de streep - post, zichtbare tekst, aangepast - onderliggende HTML-code aangepast |
| Gustar |
Geplaatst - 27 januari 2006 : 08:56:03 De Loper,
zo kan ik, of een ander, besluiten om de tijd te nemen om te luisteren of te lezen. Mezelf toestaan om te spelen met de eigen grenzen van het eigen vermogen om in te leven in de ander en diens situatie en deze te begrijpen en te 'weten', wat het voelt. Dat ik anders besluit dan een ander om wat anders met het gevoel te doen, wat in mij leeft, betekent niet dat het gevoel zelf anders zou zijn. Mijn interpretatie en mijn verwoording kunnen anders zijn van dat gevoel. Hierdoor kan ik op een net andere manier sturing aan die gevoelens geven. Dat heeft met 'wijsheid vanuit de buik' te maken, anders verwoord 'de Logica van het gevoel'. In post p1., 19 september 2005 : 00:09:28 noem ik, in navolging van Cornelis, drie fundamentele emotie's, die zijn te mengen tot elke andere emotie, waaronder eveneens de tegenovergestelde. Die vermenging van de kleuren der emoties kan zeer divers zijn, zo ook het vermogen tot inleven en het begrijpen van de ander.
 |
| De Loper |
Geplaatst - 28 december 2005 : 08:51:37 Los van alle prachtige en ongetwijfeld goed doordachte theorie waar Gustar zo'n (soms) onuitputtelijke bron van lijkt te zijn, wil ik nog even reageren op het inleven.
Na het topic doorgelezen te hebben is hetgeen het meest bij me blijft hangen het wel of niet kunnen begrijpen/inleven in de gevoelens/gedachten van een anders. Zoals iemand terecht opmerkt is het ontzettend moeilijk om je in te leven in de gedachten van een ander. Dit wordt vaak heel leuk gebruikt door schrijvers van vooral thrillers. De 'held' moet zich dan inleven in de (serie)moordenaar om zo zijn volgende stap te kunnen afleiden/bedenken. Se7en is hier een mooi voorbeeld van. Dit inleven zou je natuurlijk ook kunnen gebruiken om de misere van een ander te begrijpen en dan medelijden kunnen voelen/tonen. Maar volgens mij is zowel het een als het ander onmogelijk. Ten eerste: als ik geen seriemoordenaar ben kan ik niet begrijpen wat hem beweegt. Los van alle theorie. Want als ik me perfect kan inleven in een seriemoordenaar, zou ik er op dat moment ook een zijn. Datzelfde geldt voor het inleven in b.v. een slachtoffer van een natuurramp. Stel dat deze persoon een direct familielid kwijt zou zijn geraakt. Als ik me zou willen inleven zou mij hetzelfde moeten overkomen.
Ik stel het wat sterk, maar als wij zo multisusceptibel zijn voor allerlei impulsen op alle vlakken, dan kan 1 variatie in de omstandigheden al leiden tot een andere uitkomst. En dan heb ik het eigenlijk alleen nog maar over 2 vrij extreme situaties. Wat te denken over de miljoenen tussenvormen in psyches, omstandigheden en vooral besluiten die mensen nemen. Ook al ben ik een seriemoordenaar, ooit heb ik besloten om iemand te vermoorden en daarna nog een, enz. Ooit heb ik besloten om mijn huis achter (of voor) de dijk te bouwen, waardoor ik een keer in de zoveel tijd een kelder vol water heb. Ooit heb ik besloten om een harder dan 100 km per uur te rijden en daarvoor heb ik nu een bekeuring op de mat liggen, in een relatie die toch al niet lekker liep, waarin ik heb besloten om geen energie meer in te steken en de boel maar lekker de boel laten. Enz Enz
Ik wil hiermee niet zeggen dat alles een besluit is, dat het straks ga regenen heb ik niet besloten. Maar wat ik wel besluit is hoe ik daar mee omga. Wat doe ik met het feit dat de directeur van de nederlandse hartstichting 170.000 euro per jaar verdient omdat ze in de pas moeten lopen met het bedrijfsleven. Wordt ik daar boos om? Geef ik niets meer aan de hartstichting? Probeer ik zelf ook zoveel mogelijk te graaien omdat anderen het doen, of omdat ik dat gewoon leuk vind?
~*~*~*~*~ Namasté ! ~*~*~*~*~ |
| Gustar |
Geplaatst - 27 december 2005 : 03:08:47 In dit boekje ben ik net begonnen. Deel I, de inleiding uitgelezen (100 p.'s) en vele zachte 'aha's' deden de overige treinreizigers in het begin verbaasd, doch op het eind niet meer, mijn richting uitkijken. Hoewel het mij nog moeite kost om thuis in eigen huis de rust te hervinden om te lezen, heeft de auteur van dit boek mij gegrepen, hoewel overleden gaat zijn gedachtengoed verder stromen.
Een aanrader voor zij die dit forum willen volgen, begrijpen en mee willen sturen. Immers, wij als forumdeelnemers bepalen inhoud en vorm binnen een door ons reeds gegeven structuur, zie hiervoor de geschiedenis van de Opinielanders en hun/ ons land, .
Op dit moment volstaat, vind ik, wat ik in deze topic heb aangepast, zie voorgaande posts, mn. op pag. 1 en heb toegevoegd, het plaatsen van nieuwe tekst. Hoewel het citaten zijn van een ander, weerspiegelen deze citaten grotendeels mijn denken en mijn denkontwikkeling in dezen. En dat wil ik nu al delen. Net zoals een aantal andere boeken, eigenlijk de meeste, verwerk ik wat ik lees meteen. Dat betekent nog niet dat ik bij deze, zo'n eerste verwerking, meteen met eigen inzichten en aanvullingen kom aanzetten. Gezien het tijdstip, duik ik zo onder douche en in bed.
 |
| Gustar |
Geplaatst - 27 december 2005 : 01:58:04 In deze post de overgenomen zijflap van de rechterkaft:
nu a/h tikkend en straks als bewerkte tekst te lezen, onder de streep.
even lezen hoeveel tekst zo'n flap nu is na het intikken.
citaat: Er zijn mensen die menen dat gevoel geen logica heeft en dat logica gevoel zou uitsluiten. Daarmee geven ze niet zozeer hun eigen mening weer, als wel die welke onbewust is neergelegd in de cultuur. In dit boek wordt een heel ander mensbeeld en kennismodel als wijsgerige visie gepresenteerd, waarbij gevoelde ontwikkeling van onze logische leerprocessen stuurt en emoties de fouten corrigeren in de ontwikkeling van onze identiteit en die van onze sociale omgeving. De kennistheorie van de stabiliteitslagen in de cultuur als nesteling der emoties wijst het gevoel aan als oudste kennisvorm en als bron van alle kennis. .....Gevoel is bovendien, vooruitlopend op de toekomst met een nieuwe culturele stabiliteitslaagvan het communicatieve zelfsturingssysteem , voor individuen het enige geïntegreerde kennissysteem. Het houdt met alles rekening ook met wat we met ons verstand en onze wetenschap niet kunnen zeggen. Dan kiezen we voor beelden en metaforen, de kunst loopt op het verstand vooruit. Ons gevoel vat de kennis samen van de menselijke realiteit, die omvat meer dan onze bewuste kennis inziet. De kennistheorie van de stabiliteitslagen in de cultuur staan dan ook haaks op de opvatting dat de waarneming de bron van alle kennis zou zijn, die toont slechts feiten. De wereld bestaat niet uit feiten maar uit mogelijkheden. .....Er kunnen, historisch gezien, drie stabiliteitslagen in onze cultuur worden onderscheiden, het natuurlijk systeem, het sociale regelsysteem en het communicatieve zelfsturingssysteem. We ontwikkelen in elke stabiliteitslaag een andere logica om betekenissen te verlenen aan het gevoel. Elk systeem brengt ook een ander mensentype voort. Ieder mens doorloopt die mensentypes in zijn bestaan of probeert dat te doen, gestuurd vanuit de logica van het gevoel. .....In fasen ontwikkelt elk mens aldus een eigen identiteit door zijn emoties te nestelen in elk van de stabiliteitslagen van de cultuur. Eerst ontwikkelen we als kind de logica van geborgenheid in het natuurlijk systeem, gedomineerd door mythisch denken waarin mama alles weet, papa alles kan. .....Vervolgens ontplooien we ons handelen tot maatschappelijke bekwaamheid binnen de logica van een sociaal regelsysteem. In die fase wordt de identiteit bepaald door een sociale functie. De maatschappij en onze plaats daarin is dan het logische model voor identiteit. Mensen definiëren zichzelf dan door hun beroep of hun sociale rol aan te geven. Tenslotte gaan we over naar een derde logische fase, we ontwikkelen daarin sturingsinzicht. Daarbij steunen we op communicatie en we zenden ook zelf communicatieve boodschappen uit. Onze identiteit wordt gedomineerd door de filosofie van de communicatieve zelfsturing. .....De filosofie en de theorie van de kennis is een psychiatrie van sociale systemen, voor zowel gezonde als zieke mensen en voor ondernemingen, instellingen en landen. De bewuste logica die maatschappelijk tot uiting komt zit vol gebreken en leemten en drijft als een vlot op een oceaan van onbewuste logica. Hoe meer we sturen, hoe groter het probleem van onze onwetendheid, die in sturingsfouten tot uiting komt. Onwetendheid is de onderdrukte kennis van de onbewuste logica van het gevoel.
|
|
|