Opinieland discussie forum
Opinieland discussie forum
Intro | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoek | Help
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Opinieland forum archief
 Berichten uit het oude forum
 Wraak, geen behoefte maar 'n strategie
 Forum gesloten  Onderwerp gesloten
 Printer versie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 6

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 24 oktober 2002 :  00:14:17  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage
Heling begint met inleving. Dus brengt Marshall Rosenberg, bedenker van de 'geweldloze communicatie', dader en slachtoffer bij elkaar om elkaars verhaal aan te horen. Empathie, daar gaat het om. Maar daders krijgen soms 'liever nog een pak slaag'.

Uit Ode nr. 49 September 2002

Delen uit dit artikel zal ik hier plaatsen. Wat vinden jullie van zo'n aanpak

Gustar.

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 24 oktober 2002 :  00:20:34  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage
Eerste fragment.

Deze psycholoog brengt daders en slachtoffers van geweld samen om werkelijk naar elkaar te luisteren. Want heling begint met inleven.

Rosenberg:
"Ik werk regelmatig in Rwanda waar kinderen hun handen werden afgehakt en hele families zijn uitgemoord. Er is daar een groot verlangen naar wraak.
En toch zie ik dat wraak geen wezenlijke behoefte is. Het is meer een strategie. Wraak is een concept, dat voortkomt uit een manier van denken waarmee we al duizenden jaren om de oren worden geslagen - namelijk dat de mens slecht is.
Het is gebaseerd op de theorie, dat je mensen corrigeert door ze te laten lijden. Ik probeer mensen duidelijk te maken, dat er betere manieren zijn."

Gustar
Naar boven

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 24 oktober 2002 :  00:26:55  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage
Tweede fragment:

Rosenbergs opvattingen over therapie zijn radicaal. Niet alleen vindt hij, dat de klinische afstand die je tot je cliënt zou moeten hebben, averechts en neerbuigend werkt, zelfs het hele idee van hulpverlener is voor Rosenberg een gepasseerd station. Hij noemt het gewelddadig en constateert, dat de geestelijke ziekte in die ongelijkwaardige relatie niet alleen wordt onderstreept, maar ook in stand wordt gehouden:
"Ik geloof niet dat je psychotherapie kunt bedrijven wanneer je je als therapeut opstelt. Dat kan alleen als je een authentieke connectie hebt. Ik train therapeuten om al dat diagnostische flauwekuljargon te laten vallen, anders blijf je de ander als patiënt beschouwen."

Gustar
Naar boven

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 24 oktober 2002 :  00:37:04  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage
Derde fragment:

Rosenberg is regelmatig in gevangenissen te vinden, waar hij op de stoel van het slachtoffer gaat zitten, zodat de dader inzicht krijgt in het leed dat hij de ander heeft aangedaan. Liever nog brengt hij dader en slachtoffer bij elkaar en begeleidt hij beiden door de verschillende stappen naar heling.
"Ik verenig bijvoorbeeld incest- en verkractingsslachtoffers met hun daders. Het enige dat ik in eerste instantie van de dader verwacht, is dat hij luistert en herhaalt wat hij het slachtoffer hoort zeggen. Geen uitleg, geen verontschuldigingen, geen zieligdoenerij. De tweede stap is rouwen. Ik laat daders zien hoe ze kunnen rouwen: door naar binnen te keren en zich af te vragen welk wezenlijk verlangen door hun acties niet werd vervuld. En hoe voelt het om zo tegen tegen je diepste verlangens in te hebben gehandeld. Dit is zeer pijnlijk. Daders krijgen vaak nog liever een pak slaag dan naar binnen te moeten keren. Als het slachtoffer ziet, dat de dader echt spijt heeft, gilt ze vaak: "Hoe heb je het kunnen doen?" Dat is het begin van empathie. Ze staat open om het verhaal van de dader te horen. Nu ontstaat een samenwerking tussen de dader en het slachtoffer dat tot heling leidt."

Gustar
Naar boven

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 24 oktober 2002 :  00:40:32  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage
Vierde fragment:

Rosenberg gelooft niet, dat we hoeven vergeven wanneer we werkelijk empathie kunnen tonen. Empathie werkt zodanig, dat er niets meer valt te vergeven. In die zin zijn empathie en vergeving hetzelfde. Rosenberg spreekt uit ervaring als hij zegt, dat hij de eerste mens nog moet tegenkomen die werkelijke empathie heeft ontvangen en toch nog wraak wil nemen op de dader.

Gustar
Naar boven

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 24 oktober 2002 :  00:51:34  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage
Vijfde fragment:

Een keer werd hij midden in de nacht door vrienden gebeld. Ze hadden een vrouw geholpen om uit Algerije te ontsnappen. De vrouw had moeten toezien hoe haar beste vriendin achter een auto werd gebonden en werd rondgesleept totdat ze dood was. Vervolgens hadden de daders haar ouders verkracht. Die avond zouden ze terugkomen om háár te vermoorden.

Rosenberg: "De vrouw heeft anderhalf uur tegen mij - in de rol van de dader - gegild. Ik verontschuldigde mij niet, maar luisterde naar haar en liet haar merken, dat ik haar hoorde. Door mijn ogen liet ik zien, dat haar lijden werd begrepen.
Na twee uur schreeuwde ze: "Hoe kon je het doen?" Waarop ik antwoordde: "Dat wil ik je wel vertellen, maar eerst wil ik weten of je alle begrip hebt ontvangen die je nodig hebt." Ze knikte. Toen heb heb ik haar verteld welke verlangens er in mij leefden. Toen ik was uitgesproken, zei ze: "Oh, mijn God, dat is precies wat hij zei."

Ik hoor dat vaak als ik de rol van de ander - dader of slachtoffer - speel. Het is niet dat ik zo'n geweldig acteur ben, maar we hebben nu eenmaal allemaal dezelfde verlangens. Op dat moment ben ik echt, authentiek. Als ik collega's train, zeg ik: "Denk niet teveel na, wees gewoon die persoon."

Gustar
Naar boven

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 24 oktober 2002 :  00:58:02  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage
Zesde en laatste fragment:

Toen de vrouw enkele uren later vertrok, was ze een ander mens. Voor zover Rosenberg kan nagaan, is de verandering ook blijvend.

Zijn methode staat in schril contrast tot zijn opleiding. "Als psychotherapeut werd mij geleerd, dat zo'n therapie drie tot vier jaar duurt. Ik ga echter niet in het verleden lopen wroeten. Ik deal alleen met de gevoelens die er op dat moment leven.

Een groot deel van de training in geweldloze communicatie gaat over het vermogen empathie te hebben, de kwaliteit van begrip die enorme helingskracht bezit. Empathie vereist vooral aanwezigheid en niet een ander willen analyseren of redden. Je hoeft het probleem van de ander niet in detail te kennen, als je er maar echt kunt zijn voor die mens."

Gustar
Naar boven

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 24 oktober 2002 :  00:59:52  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage
Mijn eigen reactie erop is:

Ik heb nog veel te leren.

Gustar
Naar boven

Esther
Advanced Member

Netherlands
Berichten 774

Berichten - 24 oktober 2002 :  01:15:01  profiel weergeven  Bezoek Esther's homepage
Sorry Gustar, maar dit is me nu even te zwaar na een dag werken. Ik heb hier nu niets zinnigs op te zeggen, ik hoop dat dat de volgende keer komt.

In ieder geval voor jou weltrusten en ik zal er op een later tijdstip eens dieper op ingaan (voor mezelf in eerste instantie)

Weltrusten

Esther
Naar boven

KuT
Junior Member

Netherlands
Berichten 91

Berichten - 24 oktober 2002 :  02:52:47  profiel weergeven  Bezoek KuT's homepage
Goed dan. Ik wil effe me reactie geven op Peter:
Muziek: Sweetsixteen, Peter.

Wie maakt dat ik niets meer lust, wie verstoort mijn rust ?
Jaaa dat is Peeeter, jaaa dat is Peeeter.

Waarom doe ik alles fout, ben ik warm of koud ?
Dat komt door peeeter, dat komt door Peeeter.

Peter is mijn ideaal, Grote bek, en asociaal.
Grote lul, en kleine pik.
Dat geeft me de grootste schik.
Peter vind ons altijd dom, Peter vind ons stom.
Want zo is Peeeter, want zo is Peeeter.

Peter, Peter, zie je niet dat ik ziek ben van verdriet.
Peeeeeter ik ben gegriefd.

Peeeter zit op opninieland, hij vind zich zelf intresant.
Zijn teksten houden soms geen steek, dat maakt ons erg van streek.

Wie maakt dat ik niets meer lust, wie verstoort mijn rust ?
Jaaa dat is Peeeter, jaaa dat is Peeeter.
Waarom doe ik alles fout, ben ik warm of koud ?
Dat komt door Peeeter, dat komt door Peeeter.

Peeeeeter ik ben gegriefd.

Peeeeeter ik ben gegriiiiiiiiiiieeefd.
Naar boven

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 24 oktober 2002 :  13:53:46  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage
Poesje@Mauw

een hele andere wending heb je aan dit onderwerp gegeven.

Ik spreek je liever met je eigen roepnaam aan. Tot dan gebruik ik "Poesje@Mauw". Ik roep wel 's Kut, maar om iemand zo aan te spreken, waarvan ik denk dat ze een eigen naam heeft, nee liever niet. Het getuigt niet van respect voor die ander, van mij uit naar jou. Ik vind ook je maakt jezelf kleiner en uiteindelijk kwetsbaarder voor anderen. Al klinkt het in eerste instantie natuurlijk erg stoer.

Tja, ik weet verder ook niet goed op welke reactie je nu wacht. De kans is groot dat Peter deze topic links laat liggen. Dus komt je liedje niet aan bij diegene waarvan je misschien juist wel een reactie verwacht.

Je bent even goed kwaad geweest, lees ik uit de liedjestekst. Die boosheid is er nog?

Tja, Gustar
Naar boven

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 26 oktober 2002 :  00:45:09  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage
Dit lijkt mij een goede aanpak voor de daders van de moord in Venlo.

Met "een goede aanpak", bedoel ik dat zij écht geconfronteerd worden met hun daad. Niet in repressieve zin, (dus alleen maar zinloos straffen).

Hoe zij écht geconfronteerd kunnen worden met hun daad, staat hierboven in een geciteerd artikel te lezen. Het komt samengevat neer op:

De daders worden op een geweldloze, maar zeer indringende manier, onder begeleiding van iemand die echt kan invoelen (empathie kan opwekken) geconfronteerd met hun daad.

Hoe kun je de haat in de samenleving stoppen, als je je eigen wraak op deze mensen wilt botvieren?

Hoe confronteer je de daders het beste met hun gewelddadige daad, hoe wil je het geweld in de wereld verminderen, als jezelf er niet naar durft te leven?

Gustar
Naar boven

Bart Leijendeckers
Member

Netherlands
Berichten 424

Berichten - 26 oktober 2002 :  14:32:39  profiel weergeven  Bezoek Bart Leijendeckers's homepage
Ik geef je helemaal gelijk, alleen is het wel leuk als je ze achteraf nog een keertje in elkaar kunt slaan.

Persoonlijk vind ik dat mensen die wat "verkeerds" hebben gedaan duidelijk gemaakt moet worden dat het niet goed was. En op die manier van Rosenberg zal dat misschien wel lukken. Maar dat zou ik zelf toch niet erg voldoenend vinden. Als ik ze een paar keer een klapje kon geven, dan zou mij dat toch een stuk beter vallen, denk ik zo. Maar ja, ik en klappen uitdelen???...??..?. Dan moet ik toch eerst een tienjaardurendecursusklappenuitdelen krijgen.
Naar boven

wiedewiedje
Junior Member

Netherlands
Berichten 93

Berichten - 26 oktober 2002 :  17:59:55  profiel weergeven  Bezoek wiedewiedje's homepage
Ik denk dat dit zeker een effectieve manier is van aanpakken, zowel voor de dader als voor het slachtoffer. Als het slachtoffer het hier mee eens is in ieder geval om weer geconfronteerd te worden met de dader. Laat die daders het maar psychisch voelen ipv lichamelijk. Want dat is het gedeelte wat voor de slachtoffers ook vaak het zwaarste weegt.

Daarom ben ik ook niet voor de doodstraf. Ipv bijv een seriemoordenaar meteen te verlossen van zijn daden (doodstraf) laat hem de rest van zijn leven lijden zoals zijn slachtoffers hebben geleden. Dat is fair..... alhoewel de nederlandse gevangenissen steeds meer in hotels veranderen....
Naar boven

Mrs
Master

Netherlands
Berichten 18812

Berichten - 26 oktober 2002 :  18:39:52  profiel weergeven
Volgens mij missen jullie de point.

Het gaat niet om wraak, om 'laten lijden'.

Het gaat erom dat dit een betere wereld wordt om in te leven. De manier om dat te bereiken is niet wraak of laten lijden.

Het is proberen een dader te laten invoelen en op die manier te laten begrijpen wat hij heeft gedaan. Niet om het lijden of de wraak, maar om te proberen een beter mens van hem/haar te maken.
Naar boven

wiedewiedje
Junior Member

Netherlands
Berichten 93

Berichten - 26 oktober 2002 :  21:04:15  profiel weergeven  Bezoek wiedewiedje's homepage
hmm je hebt misschien wel gelijk Mrs.
Van die kant af had ik me nog niet bewust gemaakt, maar dat is idd het belangrijkste...
Naar boven
Pagina: van 6 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Forum gesloten  Onderwerp gesloten
 Printer versie
Ga naar:
Opinieland discussie forum © SSI Europe Naar boven
  Snitz Forums 2000