Opinieland discussie forum
Opinieland discussie forum
Intro | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoek | Help
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Opinieland Forum
 Filosofie, Wetenschap en Levensbeschouwing
 Memen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printer versie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 2

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 25 november 2004 :  22:39:19  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage  Reageer met citaat
... zijn de legostukjes van de filosofie.

Het spelen met de lego van het leven kunnen we hier doen.

Wat we nodig hebben is ruimte, structuur en Liefde voor weten en bewustworden.

Namasté

Informatie tbv. topiconderwerp

Definitie:
Bij Wikipedia, de online-encyclopedie, kun je de definitie "Meme" aanpassen. In een encyclopedie gaat het om een zo eenduidig mogelijke omschrijving. Wat ik als basis daar i/h verleden heb neergezet en recent heb bijgewerkt, kan gelukkig door anderen meer 'encyclopedisch' worden omschreven. Eerste aantekeningen zijn ongewijzigd. Crosslinks tussen Wikipedia en forum Opinieland zijn geplaatst en/of bijgewerkt.

Discussie:
Wat de gevolgen van "Memen" zijn, hoe ze in de praktijk werken, of zouden kunnen werken, daar kunnen we beter op een forum over discussieren, topic: "Wat zijn Memen volgens jullie".

Samenvatting begrip:
Memen, ideële gedachtenpakketjes die zich via onze breinen verspreiden ... Dit forum, net zoals andere fora, zijn daar stille getuigen van.

Geschiedenis:
Één van de eersten die zich met "meme", "memen" en "memetica" bezighield was Dr. Clare W. Graves volgens Julius Ruis. Als onderdeel van een site over fractals heeft J. Ruis een pagina gewijd aan Global Awareness: Spiral Dynamics, waarin zowel de begrippen memen als genen uitgelegd worden. In lente/ zomer 2003 jaar heb ik met de ontwerper van deze site een kort emailuitwisseling gehad: hij vindt fora en chat vrijblijvend en oppervlakkig, daar ik hier nog steeds schrijf, blijkt dat ik het hier niet mee eens ben, ) , memen gedijen en verspreiden zich het best in de 'wandelgangen', in deze werkelijkheid, die via beeldscherm tot ons komt, zijn dat fora, volgens mij, waar open gedacht kan worden.

Alle externe links over "Memen", die wij, (Erbe, Gustar e.a.) voor jou konden vinden.

Een deel van gebruikte zoektermen:
"memen"; "meme"; "memetica"; "memeplexen"; "...."

Als je meer wilt weten ...

Nieuw boeken:

• Don Edward Beck en Christopher C. Cowan - 'Spiral Dynamics'
    'waarden, leiderschap en veranderingen in een dynamisch model', voortbordurend op het werk van Clare W. Graves,
    isbn: 906963 639 5

• Arnold Cornelis - 'Logica van het gevoel',
    'filosofie van de Stabiliteitslagen in de Cultuur als Nesteling der Emoties, isbn: 90 72258 02 9, AGT: dit boek linkt naar memen/ memes

In 'Spiral Dynamics' heb ik gezien worden websites genoemd, die volgens mij nog niet i/d lijst hierboven vermeld staan. Beide boeken stonden na de Zomerschool van Iederwijs bovenaan op mijn wensenlijst om in te gaan lezen.

Omdat ik zo naar m'n koor OndersteBoven ga, 31-08-2005, zal ik deze later opzoeken en hier vermelden. Toegevoegd bij de bewerkingsactie op 05-02-2006.

Tzt zal bovenstaande lijst verfijnd kunnen worden.

Erbe,

Mijn dank is groot Erbe voor de door jou geleverde bijdrage aan het zoeken en plaatsen van links en jouw bijdrage aan de begripsvorming voor wat memen zijn. Ivm de overzichtelijkheid voor de lezer(es) integreer ik de links beetje bij beetje meer tot een wat gemakkelijker te lezen geheel voor anderen en mn. nieuwe Opinielanders.

Namasté

Deze eerste topic, dit eerste bewust zichtbare geheugenblokje, met al de reactie's die er tot nu toe in zijn geplaatst heeft voor mij persoonlijk een speciale waarde. De discussie mag elders gevoerd worden.

Met de door mij gegeven mogelijkheid om evt. de door mij geplaatste herprogrammeerbare geheugenblokjes (posts) in dit geheugenblokje (topic) ook daadwerkelijk te herprogrammeren of om hier geheugenblokjes aan 'zelf-opofferende' te laten doen, zal ik zorgvuldig en zo bewust mogelijk omgaan.

Gustar.

Van het boek van A. Cornelis hyperlink gemaakt naar betreffende topic op dit forum voor meer informatie, waaronder ook over twee van zijn andere boeken, "De vertraagde Tijd" en "Rustpunten van de Geest".
Lijst van websites toegevoegd, die in het boek van Spiral Dynamics genoemd worden. Deze lijst is gecontroleerd, alle links werken.

Controle op de oorspronkelijke tekst -nog- niet uitgevoerd.

Nieuw:
- tekst gevoegd in oorspronkelijke tekst!
- tekst toegevoegd onder de streep
- onderliggende code aangepast

Bewerkt door - Gustar on:
- 01 september 2005 04:12:10

Bewerkt door - Gustar on 05 februari 2006 16:26:00

roberto
Stagiere

Netherlands
Berichten 41

Berichten - 30 november 2004 :  22:02:40  profiel weergeven  Bezoek roberto's homepage  Reageer met citaat
Heeel diepgaand, maar kan je het iets beter uitleggen dan met lego? bijvoorbeeld als je kijkt nar een complete samenleving!

Laterzzzz
Yoeri a.k.a. Roberto a.k.a. Strike a.k.a. Punk Kid a.k.a. Lil' Bitch
Naar boven

Erbe
Master

Netherlands
Berichten 5534

Berichten - 04 december 2004 :  10:19:23  profiel weergeven  Bezoek Erbe's homepage  Reageer met citaat

‘Memes’ (een Engelse term, afgeleid van ‘memory’, naar analogie van genes). Memen zijn onderdelen van onze culturen, bijvoorbeeld ideeën, melodieën, uitvindingen. Ook deze ontstaan spontaan en kunnen in korte tijd weer verdwijnen, of zich juist snel verbreiden. Onze huidige cultuur is opgebouwd uit de succesrijke memen die we van onze voorouders hebben geërfd. De minder geslaagde zijn verdwenen en vergeten. De memen-evolutie gaat veel sneller dan de biologische evolutie, maar is er niet geheel onafhankelijk van. Omgekeerd kan het zijn dat onze biologische evolutie versneld is door de culturele evolutie, bijvoorbeeld van de taal, of van altruïstisch gedrag: clans die goed konden communiceren, of die een sterke sociale samenhang hadden door hun altruïsme hadden grotere overlevingskansen, maar deze kenmerken waren gekoppeld aan kenmerken van het brein. Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat er een centrum in de hersenen is voor spiritualiteit.

Namasté
Naar boven

Erbe
Master

Netherlands
Berichten 5534

Berichten - 04 december 2004 :  10:28:08  profiel weergeven  Bezoek Erbe's homepage  Reageer met citaat
Een v/d belangrijkste is 'Taal'

Communicatie is altijd en overal. Of we dat nu willen of niet. Of we er nu aan deelnemen of niet. Zelfs onze slaap is een essentieel onderdeel van het communicatieproces. Dat is een consequentie van eigentijdse theorieën over communicatie. Ergens denken we toch stiekem dat communicatie pas begint als we het opstarten. Het denken in termen van zenders en ontvangers. Maar naar de huidige inzichten is communicatie nauwelijks intentioneel. In de gedurfde theorie van de memetica bijvoorbeeld, spelen we als mensen slechts een bijrol.

Memen zijn uitspraken, wijsjes, beelden, liefdesliedjes, wat dies meer zij, die de neiging hebben van brein naar brein te springen. Ze hebben twee dingen met elkaar gemeen: ze zijn makkelijk kopieerbaar en ze zijn aantrekkelijk voor het brein om juist dat met ze te doen. Ze worden dan ook de tweede grote replicator genoemd. De eerste is het gen, aanjager van de biologische evolutie. Memen luisteren net als de genen naar de ijzeren wetten van de evolutie. Ze zijn aanjager van de culturele evolutie. Wij mensen spelen slechts de rol van opslagmedium en kopieerfaciliteit. We worden door Blackmore dan ook meme machines genoemd.
Door de media, door McLuhan al de extensies van de mens genoemd, kopiëren de memen als gekken. In een wereldomvattende survival of the fittest. Globalisering is dan ook een onvermijdelijk verschijnsel. Maar goede memen zijn taai. Zelfs als de volkeren die ermee in verband worden gebracht al zijn verdwenen (de oude Grieken en Egyptenaren, of de inka’s en de indianen) steken ze weer de kop op. En er ontstaan, door natuurlijke variatie, ook steeds nieuwe memen. Een bijverschijnsel van globalisering is dan ook – wat wordt genoemd – het nieuwe tribalisme.
Onzin? Dat doet er eigenlijk niet zoveel toe. Vaststaat dat allerlei groeperingen die niet of nauwelijks toegang hebben tot de media, de principes van de memetica behoorlijk succesvol toepassen. Dwars tegen het dominante denken in. Memes vormen memeplexen, analoog aan geneplexen. Religie bijvoorbeeld is een memeplex (Blackmore), maar ook bijvoorbeeld een bedrijfscultuur of het Harvard Business School-denken. Ze gaan mee zolang ze succesvol zijn. Maar altijd staan er nieuwe memeplexen klaar om hun plek in te nemen. Ook in jouw omgeving. En als in jouw brein de oude memen de illusie van logica produceren, dan ben je de laatste die het in de gaten heeft.

Nieuwe communictietheorieën werpen nieuw licht op de hardnekkige problemen met communicatie in organisaties. Zo heeft het in het licht van de memetica weinig zin om de informatiestromen te structureren; het gaat immers om de aantrekkelijkheid en de kopieerbaarheid van dingen, niet om inhoud. En de wandelgangen zullen het altijd winnen, omdat daar de memen vrij kunnen reizen.

citaat:
Geplaatst door roberto

Heeel diepgaand, maar kan je het iets beter uitleggen dan met lego? bijvoorbeeld als je kijkt nar een complete samenleving!

Laterzzzz
Yoeri a.k.a. Roberto a.k.a. Strike a.k.a. Punk Kid a.k.a. Lil' Bitch

Namasté
Naar boven

TranquilDarkness
Master

Netherlands
Berichten 4618

Berichten - 13 december 2004 :  11:59:06  profiel weergeven  Bezoek TranquilDarkness's homepage  Reageer met citaat
Schiet me net iets te binnen..

Mensen, en ander leven wellicht, nemen veelal 'the way of least resistance'. Ook is er een duidelijke voorkeur voor het bekende boven het onbekende.

Gedachten, ideeën, overtuigingen...zijn allemaal slechts connecties in de hersenen. Verbindingen tussen bepaalde cellen.

M'n ideetje; memen zijn de reeds bestaande banen, opgebouwd uit informatie ooit gehoord of geleerd. Eenmaal gelegd zal zo'n verbinding gekozen worden voor er een nieuwe gemaakt wordt.

=========================
Never strike your wife - even with a flower. ~Hindu Proverb

Naar boven

De Loper
Advanced Member

Netherlands
Berichten 733

Berichten - 22 december 2004 :  15:50:48  profiel weergeven  Reageer met citaat
Ik begrijp van dit hele topic
Naar boven

De Loper
Advanced Member

Netherlands
Berichten 733

Berichten - 22 december 2004 :  15:51:53  profiel weergeven  Reageer met citaat
geen laars, nou op z'n minst toch geen schoen,
Naar boven

De Loper
Advanced Member

Netherlands
Berichten 733

Berichten - 22 december 2004 :  15:52:50  profiel weergeven  Reageer met citaat
maar misschien heb ik daar geen memen genoeg voor. Overigens
Naar boven

De Loper
Advanced Member

Netherlands
Berichten 733

Berichten - 22 december 2004 :  15:53:45  profiel weergeven  Reageer met citaat
lijkt memen heel veel op memmen. Maar dan gaan we weer off topic.
Naar boven

skip
Senior Member

Netherlands
Berichten 1560

Berichten - 22 december 2004 :  15:58:48  profiel weergeven  Bezoek skip's homepage  Klik om skip's MSN Messenger adres te zien  Reageer met citaat
Nou,eerlijk gezegd Loper ik begrijp van deze tropic ook geen hout.

Skip.

Bewerkt door - skip on 22 december 2004 15:59:26
Naar boven

De Loper
Advanced Member

Netherlands
Berichten 733

Berichten - 22 december 2004 :  16:29:35  profiel weergeven  Reageer met citaat
Gelukkig ben ik geen dolende ziel maar heb ik een geestverwant(uiteraard alleen m.b.t. dit topic natuurlijk). Een licht in de duistere wereld van memen ....

Dank voor je post skip.
Naar boven

C10
Master

Netherlands
Berichten 3237

Berichten - 22 december 2004 :  16:44:33  profiel weergeven  Klik om C10's MSN Messenger adres te zien  Reageer met citaat
jullie zijn de enige niet..

Maar wat je dan wel zou kunnen doen.... is NIET reageren in een dergelijk topic...een beetje respect voor je medeforumlid is wel op zijn plaats..
Naar boven

skip
Senior Member

Netherlands
Berichten 1560

Berichten - 22 december 2004 :  17:02:16  profiel weergeven  Bezoek skip's homepage  Klik om skip's MSN Messenger adres te zien  Reageer met citaat
C10
Heb heel heel veel respect voor Gustar die deze tropic heeft aangemaakt,maar ik mag toch wel zeggen zeggen dat ik van dit onderwerp totaal niets snap,daar is toch niets mis mee.Kijk als dat niet meer kan,dan weet ik het ook niet meer.

Skip.

Naar boven

C10
Master

Netherlands
Berichten 3237

Berichten - 22 december 2004 :  17:08:21  profiel weergeven  Klik om C10's MSN Messenger adres te zien  Reageer met citaat
citaat:
Geplaatst door skip

C10
Heb heel heel veel respect voor Gustar die deze tropic heeft aangemaakt,maar ik mag toch wel zeggen zeggen dat ik van dit onderwerp totaal niets snap,daar is toch niets mis mee.Kijk als dat niet meer kan,dan weet ik het ook niet meer.

Skip.

Natuurlijk kan dat...juist wel.. ieder mag zijn mening geven.. het gat alleen om de manier waar en waarop je dat doet.
Waarom zou je een topic .. waar iemand veel moeite voor doet.. doorkruizen met je mening dat je er niets van snapt.. je zou uit respect voor een medeforumlid....een nieuw topic eerover aan kunnen maken..
Naar boven

De Loper
Advanced Member

Netherlands
Berichten 733

Berichten - 23 december 2004 :  08:26:42  profiel weergeven  Reageer met citaat
Ja zeg, doe me een lol. Dan is iedereen alleen nog binnen z'n eigen topic aan het posten en is de hele zin van dit forum verdwenen.

citaat:
Natuurlijk kan dat...juist wel.. ieder mag zijn mening geven.. het gat alleen om de manier waar en waarop je dat doet.
Waarom zou je een topic .. waar iemand veel moeite voor doet.. doorkruizen met je mening dat je er niets van snapt.. je zou uit respect voor een medeforumlid....een nieuw topic eerover aan kunnen maken..

Dus nu zou ik een topic moeten aanmaken dat ik niets snap van een topic. Daar gaat dan alleen iedereen reageren die er ook niets van snapt. Dat wordt lachu ...
Naar boven

C10
Master

Netherlands
Berichten 3237

Berichten - 23 december 2004 :  09:50:32  profiel weergeven  Klik om C10's MSN Messenger adres te zien  Reageer met citaat
je kan alles overdrijven.. en dat is een hele kunst...
Naar boven
Pagina: van 2 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printer versie
Ga naar:
Opinieland discussie forum © SSI Europe Naar boven
  Snitz Forums 2000