| Auteur |
Onderwerp  |
|
Bram Slinger
Stagiere
Netherlands
Berichten 13 |
Berichten - 24 februari 2005 : 23:04:31
|
Wat is de juiste kijk op het leven? Deze vraag is van groot belang. Bijvoorbeeld in discussies over het straffen van misdadigers. Of over het al dan niet bestaan van de vrije wil. Of het 'nut' van het leven.
Veel mensen plakken dit soort praatjes al snel de sticker 'filosofie' op en lopen schouderophalen door. Immers, filosofie is voor weirdo's. Filosofie heeft naar mijn mening een veel te elitaire klank gekregen. Ik vind filosofie gewoon nadenken over de dingen van het leven en dat hoeft helemaal niet in mooie woorden of ingewikkelde definities.
Voordat ik ga slapen lig ik vaak te piekeren over dingen. Zo denk ik dat elke gebeurtenis in het heden een oorzaak heeft in het verleden. Iets kan onmogelijk "zomaar" gebeuren. Er zijn altijd factoren van invloed op die gebeurtenis.
Voorbeeld Je werpt met een beker een dobbelsteen en de uitkomst is 6. Je werpt nog een keer en de uitkomst is weer 6. "He, das toevallig," zou je zeggen, maar dat is niet waar. Ondanks dat het een willekeurige uitkomst lijkt, lag de uitkomst al vast. Dit klinkt heel freaky en abacadabra, maar ik zal proberen uit te leggen waarom. Toen je de gooi deed had je hand een bepaalde snelheid. Ook hield je de beker onder een bepaalde hoek. De aantrekkingskracht van de aarde, de temperatuur, de luchtvochtigheid, de hoogte, ál deze factoren zijn van (kleine) invloed op je worp en bepalen de uitkomst. Zou je een volledig identieke worp doen, met dus alle factoren precies hetzelfde, dan zou je dezelfde uitkomst krijgen, anders had de deze uitkomst immers de eerste keer niet gehad. Nou wil ik niet zeggen dat als je 2 keer achter elkaar 6 gooit dat dan alle factoren precies hetzelfde waren, want dit is praktisch onmogelijk. Van de ontelbare mogelijkheden zijn er natuurlijk verscheidene die zorgen voor de uitkomst 6.
Het leven zie ik als een worp met een dobbelsteen in een beker. In het verleden werd de worp gedaan, in het heden is de beker nog niet opgetilt, en in de toekomst wordt de beker opgetilt. Dingen lijken dus toevallig te gebeuren, maar de 'uitkomst' lag al vast onder de beker. Wij kunnen alleen niet alle factoren 'zien' waardoor wij spreken van toeval. Toeval bestaat dus niet.
Als alles afhankelijk is van factoren, dan bestaat er dus ook geen vrije keuze. Immers, de keuze die wij maken is ook afhankelijk van factoren. Vrije wil bestaat dus ook niet.
Dit is voor veel mensen moeilijk te accepteren. Zij krijgen dan het gevoel dat hun leven nutteloos is (wat het naar mijn inzicht ook daadwerkelijk is) en dat zij geen verantwoording meer hebben voor hun daden.
Ik denk dat je juist veel verantwoording voor je daden hebt als je denkt volgens het naturalisme (/determinisme). Als je dit inzicht hebt kun je immers de factoren verklaren die van invloed zijn geweest op jouw handelen, waardoor je dus heel bewust leeft. Als je een crimineel tot dit inzicht kunt brengen, zal hij voor de rest van zijn leven 'genezen' zijn.
Daarom denk ik dat gevangenisstraf of de doodstraf niks oplevert. Wij raken alleen maar verder van huis. Therapie is de enige oplossing. De enige menselijke oplossing.
Deterministisch denken, de causaliteitstheorie en het naturalistisch denken maakt het (mijn) leven een stuk aangenamer en makkelijker te accepteren. Je zult zien dat het contact met andere mensen een stuk aangenamer verloopt omdat je een duidelijk inzicht hebt van zaken.
Nou ik zit alweer veel te lang voor me uit te typen en dat is niet handig, want het komt toch maar als één berichtje op mijn CV te staan 
Later meer en ik wacht op jullie reacties! Hoe is jullie kijk op het leven?
__________________________ met vriendelijke groet
 |
Bewerkt door - Bram Slinger on 24 februari 2005 23:17:26
|
|
|
Cootje
Master

Netherlands
Berichten 4075 |
Berichten - 24 februari 2005 : 23:18:43
|
Volgens deze redenering ligt alles vast...dus ook dat een crimineel een crimineel is. Je hoeft hem dit inzicht niet te leren als jouw keuze het is om dat niet te doen, omdat het al van te voren vast ligt, het is jouw keuze niet!
Alles is een opeenstapeling van gebeurtenissen die geleid hebben tot het heden. Een kleine verschuiving van één gebeurtenis uit de geschiedenis (tijdreizen) zal leiden tot een totaal ander ‘nu’.
citaat: Het leven zie ik als een worp met een dobbelsteen in een beker. In het verleden werd de worp gedaan, in het heden is de beker nog niet opgetild, en in de toekomst wordt de beker opgetild. Dingen lijken dus toevallig te gebeuren, maar de 'uitkomst' lag al vast onder de beker. Wij kunnen alleen niet alle factoren 'zien' waardoor wij spreken van toeval. Toeval bestaat dus niet.
Maar het enige wat je niet weet zijn de factoren die mee gaan tellen bij de worp zelf. Wat is de kanteling van de hand, gaat er net een raam open zodat er een zuchtje wind tegen de dobbelstenen waait.
Ik geloof niet dat de toekomst vastligt, juist om de reden dat je geen moeite meer hoeft te doen om bijvoorbeeld te proberen om criminelen te helpen, als ze zouden moeten genezen, gebeurt dat toch wel…je zou te gemakkelijk achteruit kunnen gaan zitten en wachten tot dat alles gebeurt.
Juist om die reden reageer ik op dit draadje niet!

"Hout, baksteen, graan en een schaap maakt een dorp"
K.Teuber |
 |
|
|
denkertje
Master

Netherlands
Berichten 2714 |
Berichten - 24 februari 2005 : 23:20:57
|
Ha, ik zeg altijd dat we een vrije wil hebben gekregen om het juiste te zoeken, en zoals jij dat hier beschrijft, 'klopt' dat precies.
love and peace for the entire world |
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703 |
Berichten - 24 februari 2005 : 23:21:50
|
In hoeverre is het mogelijk dat we de factoren voor de toekomst kunnen aanpassen? Ligt de toekomst vast op basis van wat in het verleden is gebeurd? Is geschiedenis een optelsom van vaststaande feiten? Kan de mens de geschiedenis aanpassen door het verhaal óver de geschiedenis aan te passen? Is dit laatste niet de praktijk van de geschiedenis?
Hoe passen deze vragen in jouw verhaal? |
 |
|
|
Cootje
Master

Netherlands
Berichten 4075 |
Berichten - 24 februari 2005 : 23:27:24
|
Wat is de juiste kijk op het leven?
Is er überhaubt een juiste kijk op het leven?
Is het niet mogelijk dat er meerdere juiste opvattingen zijn?
Wie bepaalt wat de juiste opvatting is? 
K.Teuber |
 |
|
|
denkertje
Master

Netherlands
Berichten 2714 |
Berichten - 24 februari 2005 : 23:45:19
|
Lang niet alle 'feiten' uit de geschiedenis staan vast. Pas als alles uit de geschiedenis onderzocht en bewezen is, kan men hopenlijk de factoren voor de toekomst aanpassen.
Bewerkt door - denkertje on 25 februari 2005 20:57:25 |
 |
|
|
Cootje
Master

Netherlands
Berichten 4075 |
Berichten - 24 februari 2005 : 23:55:27
|
De feiten staan wel vast..ze zijn namelijk al gebeurd (er vanuit gaande dat de geschiedenis achter ons ligt).
Als jij ergens niet van op de hoogte bent, bestaat dat feit dan (niet)?

K.Teuber |
Bewerkt door - Cootje on 24 februari 2005 23:55:49 |
 |
|
|
denkertje
Master

Netherlands
Berichten 2714 |
Berichten - 25 februari 2005 : 00:29:47
|
Er worden nog steeds dingen ontdekt, die zgn. vaststaande feiten weerleggen.
Dus, veel dingen uit de geschiedenis blijken helemaal niet altijd 'feiten' te zijn.
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703 |
Berichten - 25 februari 2005 : 00:48:50
|
Hoi Bram,
mijn kijk op het leven is meer een beleving van het leven. "Wat is de 'juiste' kijk" ... zou ik in mijn beleving vervangen door:
"Wat is 'goed' denken en hoe uit zich dat? In welke sfeer komt 'goed' denken het best tot zijn recht? Het deterministisch denken, zoals jij het omschrijft overlapt voor mijn gevoel dat wat ik onder goed denken versta, het gebruiken van onze verstandelijke vermogens. Zou de mens het hierbij laten, dat is alleen denken met zijn verstnadelijk vermogens, dan denkt hij mss wel goed, maar niet 'goed' genoeg. De mens zou te vergelijken zijn met één van zijn uitvindingen, de robot. In het verantwoordelijkheid nemen voor de eigen daden komt m.i. het 'goed' denken om de hoek kijken. Ik heb het idee dat als de mens bij verklaren blijft, dit zijn inlevingsvermogen tekort doet. De mens is meer dan een verklarende bewustlevende robot die de omgeving analyseert op basis van eigen output en binnenkomende input.
In hoeverre is binnen jouw theorie, gedachtengang, ruimte voor begrippen als: - creeëren; - chaos en orde die in evenwicht met elkaar zijn, (het ene de staat van 'niet-er-zijn' en het ander met de staat van 'wel-er-zijn'?) te vergelijken met het beeld Yin-Yang?
grt. Gustar |
 |
|
|
Cootje
Master

Netherlands
Berichten 4075 |
Berichten - 25 februari 2005 : 06:40:56
|
citaat: Geplaatst door denkertje
Er worden nog steeds dingen ontdekt, die zgn. vaststaande feiten weerleggen.
Dus, veel dingen uit de geschiedenis blijken helemaal niet altijd 'feiten' te zijn.
love and peace for the entire world
De feiten zijn gebeurd...wij weten het alleen niet of we weten het onjuist! Wat wij zien of 'weten'...is misschien niet de goede verhaling van de feiten...dat neemt niet weg dat feiten zelf zeker zijn gebeurd zoals ze zijn gebeurd...
Als ik vandaag een blauw hemd aandoe en ik zeg hier dat ik een rode trui aanheb, dan denkt iedereen dat ik vandaag een rode trui aan heb gehad... Het feit blijft dat ik een blauw hemd aan heb gehad, alleen weet niemand het. Datgene jullie denken te weten zijn gewoon niet de feiten. Het feit is niet onjuist, jullie kennis is dat.
K.Teuber |
 |
|
|
Mrs
Master

Netherlands
Berichten 18812 |
Berichten - 25 februari 2005 : 09:32:53
|
Ik ben het met je eens, Bram. Het feit dat alles vastligt heeft namelijk niets te maken met 'niet meer zelf denken' of 'maar niet een crimineel willen bekeren'.
Alles is oorzaak en gevolg, met een vaststaande conclusie.
Het feit dat iemand 'goed' denkt, het feit dat iemand besluit te proberen een crimineel te bekeren.... dat alles is oorzaak en gevolg. Ook al denkt de mens dat hij door te redeneren en denken een bepaalde beslissing neemt... een bepaalde actie onderneemt, het is allemaal gevolg op gevolg op gevolg... Door de lijn der gebeurtenissen is het niet anders dan logisch dat een mens de dingen denkt/doet die hij denkt/doet.
Door echter dan de conclusie te trekken dat het geen zin heeft nog dingen de overdenken, danwel acties te ondernemen klopt niet. Zelfs het feit dat een persoon die conclusie eraan verbindt lag al vast.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ "I'm not a complete idiot... some parts are missing." http://groups.msn.com/MrsMegaMaster Meld je ook aan!!!
|
 |
|
|
Cootje
Master

Netherlands
Berichten 4075 |
Berichten - 25 februari 2005 : 09:43:55
|
Dit is natuurlijk een overtuiging die op geen enkele manier te toetsen of te verifieren is, het is een geloof...hoe je zelf tegen het leven aan kijkt.
Ik vind het prettiger om te geloven dat ik zelf zaakjes in de hand heb, anders krijg ik zo'n dwangbuisgevoel...ik moet dit en dat doen, want dat is zo vastgelegd...
Ik hou het erop dat ik zelf bepaal wat ik doe, wat ik niet doe, wat ik allemaal leer en niet leer in dit leven. We krijgen de uitslag misschien wel als we dood gaan...wat de werkelijke werkelijkheid is. 
K.Teuber |
 |
|
|
robertjurjen
Master

Netherlands
Berichten 2182 |
Berichten - 25 februari 2005 : 09:47:44
|

Je bent die je bent... |
 |
|
|
Mrs
Master

Netherlands
Berichten 18812 |
Berichten - 25 februari 2005 : 09:49:27
|
Maar je hebt ook je eigen zaakjes in handen, en je bepaalt ook zelf wat je doet en denkt.
Alleen... het is iets wat bij voorbaat al vast ligt. Dat jij op een zeker moment bepaalt dat je iets doet of denkt.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ "I'm not a complete idiot... some parts are missing." http://groups.msn.com/MrsMegaMaster Meld je ook aan!!!
|
 |
|
|
Cootje
Master

Netherlands
Berichten 4075 |
Berichten - 25 februari 2005 : 09:52:47
|
en toch weet je het niet..niet zeker!
Ik vind het ook een beetje wrang op te denken dat gruwel feiten als oorlogen en rampen van te voren vastlagen...
Het is net waar je je bij prettig voelt....
K.Teuber |
 |
|
|
Mrs
Master

Netherlands
Berichten 18812 |
Berichten - 25 februari 2005 : 09:57:18
|
Nee, natuurlijk weten we al dit soort dingen niet zeker... net als reincarnatie, of God of... noem ze maar. Ik ben hier ook niet zeker van, maar ben we er van bewust dat het zo kan zijn.
Maar waarom is het wrang? Of ze nu wel of niet vastliggen/lagen... gebeurd zijn ze toch...
|
Bewerkt door - Mrs on 25 februari 2005 09:58:15 |
 |
|
Onderwerp  |
|