Opinieland discussie forum
Opinieland discussie forum
Intro | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoek | Help
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Opinieland Forum
 Filosofie, Wetenschap en Levensbeschouwing
 Gastvrijheid
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printer versie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 4

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 22 augustus 2005 :  17:39:37  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage  Reageer met citaat

peter1rin
Master

Thailand
Berichten 3934

Berichten - 23 augustus 2005 :  00:06:59  profiel weergeven  Reageer met citaat
HOI,wat een leuk vriendelijk geel koppie heb jij zeg!

Ik heet peet,en jij?...ff wachten,kmot pisse,benzo trug!

"Geduld",motje ff hebbe,anders zeik ik in me lorre"
Naar boven

TranquilDarkness
Master

Netherlands
Berichten 4618

Berichten - 23 augustus 2005 :  13:36:33  profiel weergeven  Bezoek TranquilDarkness's homepage  Reageer met citaat
gast (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die, meestal daartoe uitgenodigd, bij iem. blijft eten of slapen
2 persoon voor wie men iets betaalt
3 klant in een horecagelegenheid of vakantieverblijf
4 [inf.] persoon => man
5 [Belg., inf.] knecht van een ambachtsman of fabrikant, gezel

gast·vrij·heid (de ~ (v.))
1 hartelijkheid voor gasten => hospitaliteit

=========================
I may not have gone where I intended to go, but I think I have ended up where I needed to be.

-Douglas Adams-
Naar boven

Theoo
Advanced Member

Netherlands
Berichten 931

Berichten - 24 augustus 2005 :  14:34:57  profiel weergeven  Reageer met citaat
Gastvrijheid: hetgeen de gast zich permiteert.

__________________________________________________________________________________________

Het piepende wieltje krijgt het meeste vet.
Naar boven

skipper
Master

Netherlands
Berichten 2023

Berichten - 24 augustus 2005 :  17:22:26  profiel weergeven  Reageer met citaat
Gastvrijheid mag je respecteren en waarderen.

Kijken jullie wel eens naar Eddy Zoey?
Tis niet zo vanzelfsprekend dat iedereen maar de deur openhoud voor een ander, slaapplaats bied of een koffietafel.

skipper

-----kijk vooruit, niet achterom.-----
Naar boven

cyl
Master

Netherlands
Berichten 4680

Berichten - 24 augustus 2005 :  19:35:01  profiel weergeven  Bezoek cyl's homepage  Reageer met citaat
Eddy Zoey, ja 2 keer gezien.
denk jij nu echt dat jij, als niet bekende Nederlander zònder camera en een tv-zender achter je, net zo 'gastvrij' wordt onthaald?
dat geloof je toch zeker zelf niet?

als al die gezinnen daadwerkelijk zo gastvrij zijn, waarom slapen er 's avonds dan wel weer 100en dak- en thuislozen op straat?

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
a dream is a wish made by the heart.
Naar boven

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 25 augustus 2005 :  00:48:16  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage  Reageer met citaat
Gastvrijheid begint in de gedachten van een mens, volgens mij.
Naar boven

Cootje
Master

Netherlands
Berichten 4075

Berichten - 25 augustus 2005 :  00:50:40  profiel weergeven  Bezoek Cootje's homepage  Stuur Cootje een AOL bericht  Reageer met citaat
Ga eens naar Schotland, daar zijn ze Gastvrij met hoofdletters. Ze nemen moeite voor je, geven je wat je nodig hebt...ze staan daar met open armen klaar om je te helpen...GASTVRIJHEID met hoofdletters...

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love."
Albert Einstein
Naar boven

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 25 augustus 2005 :  07:58:23  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage  Reageer met citaat
Waarom naar het buitenland, als het hier gebeurd en kan gebeuren?

Gastvrijheid begint ergens.
- Waar?
Gastvrijheid begint in de gedachten van een mens.
- Wie, of welk mens?
Een mens kan elk mens zijn, laat ik beginnen, bij mezelf.
- Begint gastvrijheid bij de, of een, ander?
- Wat houdt gastvrijheid in, voor mij?
- Wat betekent en houdt gastvrijheid in voor 'ons', als je ervaart dat je als enkel mens, individu, betrokken bent bij méér dan één van de groep?

De groep, waar ik als enkel mens, individu, deel van uitmaakt, kan zeer divers en nauwkeurig omschreven worden. Hierbij ga ik uit van de kleinst mogelijke eenheid van een groep, ik. Een op zichzelf staand exemplaar, op zichzelf een unieke verzameling van gedrag=gedachten, ervaringen, gedrag, voortkomend uit en bouwend op leden uit de groep. De grootst mogelijke eenheid van de groep zijn alle levende mensen, of nog breder gesteld, alle levende wezens. Zeer veel verschillende vormen van groepsvorming zijn mogelijk gebaseerd op deze eenheden, de kleinst mogelijke en de grootst mogelijke eenheid.

De mens is een, en bestaat uit, deelverzamelingen van (groepen) mensen.

Deze topic is ontstaan ergens in gedachten. Feitelijk is het woord 'gastvrijheid' gebruikt in de topic 'buitenlanders'. Doch niet alleen vanuit daar heeft deze topic voeding gekregen. De gestelde vragen in deze post vormen op dit moment daarin, voor mij de kern.

Niet dat ik het antwoord volledig weet. Wél, dat ik dit antwoord wil delen. Volgens mij hoort dat bij gastvrijheid, 'delen'. Hier delen we gedachten. Hier deel ik gedachten.

Als ik hier ben, in mijn gedachten, bij de mensen die op Opinieland lezen en schrijven, probeer ik vanuit gedachten, 'gastvrij' te zijn.

De gestelde vragen blijven. Want wat zijn de verschillen tussen zó over gastvrijheid denken en ervaren en de gastvrijheid van vele mensen deeluitmakend van vele volkeren over de gehele wereld, die, als ik bij hun ben, met mij, willen delen?

Mss kan meer over gastvrijheid, of mss in gastvrijheid? gedacht worden?

...

Bewerkt door - Gustar on 27 augustus 2005 02:47:19
Naar boven

cyl
Master

Netherlands
Berichten 4680

Berichten - 25 augustus 2005 :  09:23:26  profiel weergeven  Bezoek cyl's homepage  Reageer met citaat
quote:

misschien kan meer in gastvrijheid gedacht worden...

die is mooi Gustar...

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Naar boven

skipper
Master

Netherlands
Berichten 2023

Berichten - 26 augustus 2005 :  07:04:14  profiel weergeven  Reageer met citaat
citaat:
Geplaatst door cyl

Eddy Zoey, ja 2 keer gezien.
denk jij nu echt dat jij, als niet bekende Nederlander zònder camera en een tv-zender achter je, net zo 'gastvrij' wordt onthaald?
dat geloof je toch zeker zelf niet?

als al die gezinnen daadwerkelijk zo gastvrij zijn, waarom slapen er 's avonds dan wel weer 100en dak- en thuislozen op straat?

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Daarom had ik ook geschreven dat het allemaal niet zovanzelfsprekend is hoor, maar ik zou wel lachen als ie bij mij voor de deur zou staan.
Ik zou ook niet iedereen zomaar binnenlaten, daarvoor ben ik te zeer op mijn prive gericht.
Wat die daklozen betreft, ik denk dat mijn mening weer rechttegenover de jouwe staat.
Ik zou ze niet binnenlaten, denkend aan zwervers etc.

skipper

Naar boven

cyl
Master

Netherlands
Berichten 4680

Berichten - 26 augustus 2005 :  09:14:40  profiel weergeven  Bezoek cyl's homepage  Reageer met citaat
nah we staan in deze niet helemaal lijnrecht tegenover elkaar skipper.
ik zou ook niet zomaar iedereen binnenlaten (zéker niet voor een overnachting!).
weet je wat mn dochter dan zegt?
"ja kom zeg mam, ik ben wel goed maar nie gek!"

trouwens, over thuis/daklozen gesproken: we hebben gister een moppie staan krijsen en dansen met een tweetal gasten uit Egypte.
waren straatmuziekanten met als enige bezit een accordion en een viool.
wow die konden spelen joh!
we (we= Viv en ik) hadden net boodschappen gedaan, we hebben ze een brood gegeven, zakje geraspte kaas, een net sinasappels en 5 euro.
iedereen blij.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Naar boven

Bernie
Master

Netherlands
Berichten 5104

Berichten - 26 augustus 2005 :  09:38:37  profiel weergeven  Reageer met citaat
Gastvrijheid is wanneer er onverwacht iemand op je deurmat staat, hem of haar binnen laat, hem of haar iets te drinken en te eten aanbied en al het andere waar je op dat moment mee bezig bent laat vallen om je gast te woord te staan. Mocht dat zijn door hulp aan te bieden of gewoon even lekker kletsen.

In de USA stond mijn deur altijd open voor iedereen, letterlijk en figuurlijk, mijn deur was nooit op slot.

Helaas is dat in Nederland bijna onmogelijk, dat is kort geleden bij ons wel gebleken, kwaaijongens hebben het stoelliftje van onze bovenbuurvrouw (die heel moeilijk kan lopen) gemolt. Dus alle deuren worden weer in het slot gedaan.

__________________"Simplicitas Sigillum Veri" (Boerhaave 1668 - 1738)__________________
Naar boven

skipper
Master

Netherlands
Berichten 2023

Berichten - 26 augustus 2005 :  09:43:22  profiel weergeven  Reageer met citaat
Zoals straatmuzikanten, dat is leuk, als ze kunnen spelen tenminste, die willen ook iets doen om een paar euro te verdienen.

Maar je hebt ook van die mensen, die zitten met een bordje op schoot te vertellen hoe zielig ze zijn, vaak een verlepte hond erbij en onder het dekentje een potje bier.

Ik laat ze met rust, als ze mij ook maar met rust laten, maar heb gewoon een hekel aan die mensen, bevooroordeelt weliswaar.
Maar vind dat in Nederland niet geschooid hoeft te worden, niet hoeft te bedelen.

skipper

Naar boven

cyl
Master

Netherlands
Berichten 4680

Berichten - 26 augustus 2005 :  12:10:32  profiel weergeven  Bezoek cyl's homepage  Reageer met citaat
die deur van het slot laten kan in Nederland ook best hoor Bernie.
ik heb bijna de nooit de deur op slot als ik met de hond loop of boodschappen doe. in Rotterdam (waar ik wel altijd de deuren en ramen dicht had als ik wegging) is 1 keer bij me ingebroken, hier in Grunningen nog nooit. (of zal dat komen door mn inboedel?? )

in sommige streken zal het minder noodzakelijk zijn om de boel af te sluiten dan in andere.
dat zal in Amerika niet anders zijn.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Naar boven

Bernie
Master

Netherlands
Berichten 5104

Berichten - 26 augustus 2005 :  13:05:29  profiel weergeven  Reageer met citaat
citaat:
Geplaatst door cyl

die deur van het slot laten kan in Nederland ook best hoor Bernie.
ik heb bijna de nooit de deur op slot als ik met de hond loop of boodschappen doe. in Rotterdam (waar ik wel altijd de deuren en ramen dicht had als ik wegging) is 1 keer bij me ingebroken, hier in Grunningen nog nooit. (of zal dat komen door mn inboedel?? )

in sommige streken zal het minder noodzakelijk zijn om de boel af te sluiten dan in andere.
dat zal in Amerika niet anders zijn.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Cyl ik woon ook in Grunn, 5 kilometer ten zuiden van de stad groningen. Het verschil met hier en daar is dat ik daar mij auto zelfs stationair kon laten draaien met deuren open, boodschappen kon doen en als ik terug kwam stond de auto er nog die bij het instappen heerlijk gekoeld was door de airco. Maar ook dat hoef je niet te doen in de grote steden zoals Dallas of New York.
Ondanks dat ik nu in ook in een dorp woon is het niet veilig om (bij ons) de deuren open te laten staan. Vergeleken met vroeger is het toch iets onveiliger geworden. Ook omdat er teveel mensen komen in het asielcentra bij ons in de buurt (maar dat onderwerp laat ik nu liever rusten.)

__________________"Simplicitas Sigillum Veri" (Boerhaave 1668 - 1738)__________________
Naar boven
Pagina: van 4 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printer versie
Ga naar:
Opinieland discussie forum © SSI Europe Naar boven
  Snitz Forums 2000