| Auteur |
Onderwerp  |
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11698 |
Berichten - 06 september 2005 : 13:09:19
|
Van je "Één, twéé, drie!!!"
Zelfsturing
De Logica van het gevoel gaat over communicatieve zelfsturing. De mogelijkheid die elk mens heeft om eigen richting aan het leven te geven. De eigen leerprocessen aan te sturen op basis van mijn of jouw eigen gevoel. Dit gevoel volgt een logica, een uniek, onbewust en verborgen programma, dat verschilt per mens. Het creëren van rustpunten voor de geest en het gebruikmaken van de eigen interne klok, maakt het mogelijk om de ervaren tijd te vertragen, door de tijd te nemen voor die zaken die in het leven er werkelijk toe doen, volgens mij, volgens jou, volgens ons.
- De drie boeken van Arnold Cornelis, in dit overzicht meer info, die eveneens op de achterkant van het boek te lezen valt
- Arnold Cornelis: Logica van het gevoel, Filosofie van de Stabiliteitslagen in de Cultuur als Nesteling der Emoties, basiswerk; isbn-gegevens en inhoudsopgave; info zijflappen posts op pag.2 deze topic
- denkkaarten (mindmaps), schema's op basis van het werk van A. Cornelis, zie downloads in pdf's
- Logica van het gevoel, samenvatting door Hans Mestrum
- communicatieve zelfsturing, Google zoekopdracht
- Wat zijn Memen volgens jullie?, meme, memen, want bouwstenen, zie ook
- Level 3 of Consciousness, hoe bewuster, hoe meer mogelijkheden tot zelfsturing
- Voorzichtige verkenningen van de grens tussen gewenste en ongewenste intimiteit, een door mij als gewenste gevoelsmatige aanvulling op het boek: 'Logica van het gevoel'.
"Gastvrijheid begint in de eigen geest."
1
Tevens kan achtergrondinformatie en mogelijke bronnen in deze topic geplaatst en verwerkt worden.
Titelpost is naar mijn idee nog onaf. Daar wordt zodoende kennelijk nog aan gewerkt.
- inventarisatie van gevoelens, ideëen en vragen mbt dit onderwerp - afstemming - een poging 3.
2
Tekst toegevoegd. Structuur van tekst onder de streep in lijn gebracht met een structuur zoals deels zichtbaar in andere topics en posts. Items onder kopje Nieuw aangepast.
Nieuw: - titel: licht aangepast: Derde poging ipv tweede - tekst: onder de streep toegevoegd
Eerder bewerkt door - Gustar on: - 27 december 2005 00:28:22 - 11 februari 2006 00:11:16 |
Bewerkt door - Gustar on 11 februari 2006 03:21:29
|
|
|
Sieds
Master

Netherlands
Berichten 3265 |
Berichten - 06 september 2005 : 14:02:54
|
Al een tijdje loop ik met een gedachte rond, die ik hier maar eens kwijt wil. Er vinden op OL discussies plaats met zeer tegenstijdige standpunten. Een veel gebruikt argument is "ik kan me niet in dat standpunt inleven" en ook Gustar gebruikt veel het woord "inleven". Het is godsonmogelijk om je in een ander in te leven, simpelweg omdat je niet die ander bent. Er zijn wel een paar andere wegen te bewandelen om de ander te begrijpen. Ten eerste is het de weg van de herkenning. Herkenning van de emotie van een ander, die je zelf ook hebt. Maar een mens zit complex in elkaar. Het is en blijft vaak een vat vol tegenstrijdige emoties: positief en negatief. En sommige negatieve emoties verbieden we onszelf. En omdat we ze onszelf verbieden, verbieden we dat vaak ook aan de ander. "Dit mag (moet) ik van mezelf niet voelen en dus mag (moet) de ander het ook niet voelen". Er zijn echter nog twee andere wegen om de ander te "begrijpen". Er is de weg van de enthiek. Je kan jezelf de opvatting eigen maken, dat je respect hebt voor je medemens, ieder medemens, omdat je ervan overtuigd bent dat alleen op basis van dit respect samen leven mogelijk is. Noem het de weg van de liefde. Maar er is ook een weg om te ontdekken dat een mens alleen mens kan zijn omdat er andere mensen zijn. In het leven vervullen we allemaal een rol, een funktie. Mijn bestaan op Opinieland is er dank zij de Jolanda's, de HTR's, de Cootjes en de Mrs-en, dank zij de Cyls en en Jannies, de Bambi's en de Rudeonliners, de TD's en de Gustars. Ik kan alleen zijn wie ik ben, dank zij de anderen. Ik heb die anderen nodig om mens te kunnen zijn. Onze schijnbaar grote verschillen zijn uiterst relatief. We zijn allemaal mens. We zijn een soort "eenheid", ergens in het heelal, ergens in de tijd. Als ik iets veroordeel in de ander veroordeel ik ook (indirect) een stukje in mezelf. Als ik de ander ontken, ontken ik ook een stukje van mezelf. Ik heb het op Ol wel eens vaker geschreven: het is een soort spel, dat we samen spelen. En toneelstukje: achter de coulissen zijn we samen het"gezelschap mensheid".
Nou ja, zo is het genoeg voor een doordeweekse preek.
This day is the first day of the rest of your life. |
Bewerkt door - Sieds on 06 september 2005 14:10:55 |
 |
|
|
TranquilDarkness
Master

Netherlands
Berichten 4618 |
Berichten - 06 september 2005 : 15:11:22
|
Ben ik niet helemaal met je eens Sieds. Inleven is voor mij een situatie zoals een ander het beschrijft 'levendig' maken. Er een voorstelling van maken dus. En dat acht ik wel degelijk mogelijk. Natuurlijk niet tot in detail, en zonder garantie dat je voorstelling overeen komt met de werkelijkheid van een ander - maar het kan wel. Ook juist weer omdat de verschillen tussen verschillende mensen lang niet zo groot zijn als ze soms worden voorgesteld.
Met het idee dat veroordeling van een ander voortkomt uit weer een egocentrische herkenning van jezelf ben ik het wel eens.
========================= I may not have gone where I intended to go, but I think I have ended up where I needed to be.
-Douglas Adams- |
 |
|
|
Sieds
Master

Netherlands
Berichten 3265 |
Berichten - 06 september 2005 : 15:19:12
|

|
|
|
cyl
Master

Netherlands
Berichten 4680 |
Berichten - 06 september 2005 : 15:59:18
|
citaat: Geplaatst door Sieds
We zijn allemaal mens. We zijn een soort "eenheid", ergens in het heelal, ergens in de tijd. Als ik iets veroordeel in de ander veroordeel ik ook (indirect) een stukje in mezelf. Als ik de ander ontken, ontken ik ook een stukje van mezelf. Ik heb het op Ol wel eens vaker geschreven: het is een soort spel, dat we samen spelen. En toneelstukje: achter de coulissen zijn we samen het"gezelschap mensheid".
Nou ja, zo is het genoeg voor een doordeweekse preek.
This day is the first day of the rest of your life.
we zijn allemaal mens. we zijn allemaal mens. we zijn allemaal mens. we zijn allemaal mens.
ik hoop dat iedereen jouw stukje leest Sieds.
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~* a dream is a wish made by the heart. |
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11698 |
Berichten - 06 september 2005 : 16:34:23
|
Je kunt niet het leven leiden/ lijden van een ander mens. Ik denk wel, je inleven: "Hoe het zou zijn ...? " Alleen die gedachte al kan zeer confronterend werken.
Blijft wat Cyl onderstreept in wat Sieds schrijft:
We zijn allemaal mens.
"Hoe het zou zijn" om op de maan te staan of als een vogel door de lucht te vliegen en daarom een vliegruig bouwen of aan parasailing te doen, geeft andere gevoelens en denkervaringen, dan om een poging te doen die vraag te beantwoorden voor jezelf, door met de ogen van een ander naar jezelf te kijken. |
 |
|
|
Mrs
Master

Netherlands
Berichten 18438 |
Berichten - 06 september 2005 : 17:36:55
|
Ik ben niet iedereen, maar heb het gelezen.
Ja, we zijn allemaal mens... maar soms zou ik willen dat ik het niet was.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Ik denk dat ik denk, dus ik denk, denk ik...
|
 |
|
|
Cootje
Master

Netherlands
Berichten 4055 |
Berichten - 06 september 2005 : 17:54:12
|
Ik denk dat inleven in de ander (zijn emoties) een sleutelwoord is voor het omgaan met de andere. In sommige gedachte kan ik me goed inleven, ik kan me voorstellen hoe iemand tot een bepaalde gedachte komt. Soms kan ik dat ook helemaal niet. Dan blijkt mijn reactie ook van een andere wereld te komen...in ieder geval weinig meevoelend...
"Gravitation can not be held responsible for people falling in love." Albert Einstein |
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11698 |
Berichten - 06 september 2005 : 18:02:04
|
| We worden ons steeds meer bewust van de impact van onze woorden en niet alleen jij of ik. |
 |
|
|
Mrs
Master

Netherlands
Berichten 18438 |
Berichten - 06 september 2005 : 18:42:21
|
Het is de impact van de woorden van anderen op mij, waar ik me nu meer zorgen over maak...
En dan het Journaal gekeken... word ik ook al niet vrolijker van.
Ik zal mijn dag wel niet hebben.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Ik denk dat ik denk, dus ik denk, denk ik...
|
 |
|
|
Sieds
Master

Netherlands
Berichten 3265 |
Berichten - 06 september 2005 : 21:03:36
|
Kom op Mrs, niet de moed verliezen. Ik hunker soms naar jouw verstandige taal.
 |
|
|
Mrs
Master

Netherlands
Berichten 18438 |
Berichten - 07 september 2005 : 08:12:51
|
Dank je. Ik voel me echter vaak een dom blondje.
|
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11698 |
Berichten - 16 september 2005 : 15:12:31
|
Zoals geschreven verwordt deze topic tot een Derde poging mbt 'de Logica van het gevoel'.
Wat mij opvalt op de achterflap van het boek met dezelfde titel, voor wie wil weten welk boek, zie eerste post, eerste hyperlink, is het volgende zinnetje, "Terwijl de wereld steeds complexer wordt streeft zijn theorie van de kennis het omgekeerde na, eenvoud als wijsgerige levenskunst van zelfherkenning." Duidelijke taal voor mij van schrijver Arnold Cornelis, die me doet denken aan de topic van Bram Slinger, een jongeman van rond de 16-20, die naar het schijnt schitterend piano kan spelen, gelezen op Stand, waarin hij begint met:
citaat: Geplaatst door Bram Slinger, Wat is de juiste kijk op het leven?, p1., 24 februari 2005 : 23:04:31 Veel mensen plakken dit soort praatjes al snel de sticker 'filosofie' op en lopen schouderophalen door. Immers, filosofie is voor weirdo's. Filosofie heeft naar mijn mening een veel te elitaire klank gekregen. Ik vind filosofie gewoon nadenken over de dingen van het leven en dat hoeft helemaal niet in mooie woorden of ingewikkelde definities.
Waar ik het mee eens kan zijn en het wil aanvullen met, "Ieder heeft zijn eigen stijl voor het plaatsen van filosofie in zijn/ haar leven."
Voor Nijntje, zie 31 augustus 2005 : 19:21:53, is het geen probleem om elementaire, essentiële vragen te stellen. Elk mens kan de vraag stellen: "Ja Maar ...?" Soms blijft het antwoord op zich wachten, soms wordt door de ene vraag te stellen andere vragen beantwoord, of eerder deels, want "Ja Maar ...?" lijkt te blijven .
"Ja Maar ..." de eerste post is nauwelijks gevuld met letters, 2 hyperlinks, toch roept de topic reeds emoties op, want volgens mij is een reactie mede gebaseerd op een emotie. "... hoe kan dat, hoe kan het dat geschreven letters in een bepaalde volgorde geplaatst, emotie's oproepen bij mensen, wezens die van tekens in-formatie weet te maken én/ of te her-definiëren?"
De verkenning van 'Logica van het gevoel' begint met deze post voor mij wat verder contour te krijgen. Een paar essentie's komen bovendrijven:
"We zijn allemaal mens" hoewel een ieder dat soms mss niet zou willen op bepaalde momenten en zeker ook niet tot 'iedereen' gerekend wil worden, want waar blijf 'ik' dan, een blonde jongeman van nu nog geen 45, met blauwe ogen,   .
Is het 'moed' met wel of geen 'dt' om wel of niet door te gaan? Hoe zijn die andere werelden voelend met elkaar verbonden? En is het wenselijk, want wie kent de Kleine Prins op asteroïde B612?
"Ja Maar ... " , ...

in deze topic gaat het over 'de Logica van het gevoel'
en welke woorden, die wat voor ons kunnen betekenen, roept het op, 'de Logica van het gevoel'?
Gustar
Oorspronkelijke tekst aangepast op basis van aanpassingen in eerste post en titel.
Nieuw: - tekst toegevoegd onder de streep.
Bewerkt door - Gustar on: - 27 december 2005 00:55:06 |
Bewerkt door - Gustar on 11 februari 2006 00:15:16 |
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11698 |
Berichten - 19 september 2005 : 00:09:28
|
Wraak, geen behoefte maar 'n strategie en
de Logica van het gevoel
...
De hyperlink voert naar een topic die te vinden is in het OL-archief en ondermeer gaat over de basisbehoeften van een mens. Nu ik inmiddels in het boek begonnen ben van Arnold Cornelis, kan ik met de auteur onderschrijven en hier schrijven dat er drie fundamentele emoties zijn Angst, Boosheid en Verdriet, net als met de drie fundamentele kleuren Rood, Groen en Violet kun je ze mengen.
Toen ik dit boek net had aangeschaft, niet zolang voor datum eerste post, wist ik en weet ik intuïtief dat de communicatietechniek aangedragen en doorleefd door Marshall B. Rosenberg en te lezen in zijn boek "Geweldloze communicatie, -ontwapenend en doeltreffend-", voor mij bij deze topic hoort.
Minimale tekstcorrectie's aangebracht.
Nieuw: - tekst toegevoegd onder de streep
Bewerkt door - Gustar on: - 27 december 2005 00:55:49 |
Bewerkt door - Gustar on 11 februari 2006 00:18:50 |
 |
|
|
witte
Stagiere
Netherlands
Berichten 6 |
Berichten - 19 september 2005 : 15:44:38
|
| ik denk dat ik niet echt slim genoeg ben voor dit... |
 |
|
|
Mrs
Master

Netherlands
Berichten 18438 |
Berichten - 19 september 2005 : 15:53:46
|
Nou, ik ook niet hoor, Witte. Welkom!
|
 |
|
Onderwerp  |
|
|
|