| Auteur |
Onderwerp  |
|
Theoo
Advanced Member

Netherlands
Berichten 931 |
Berichten - 19 september 2005 : 16:26:44
|
citaat: Geplaatst door Cootje
Ik denk dat inleven in de ander (zijn emoties) een sleutelwoord is voor het omgaan met de andere. In sommige gedachte kan ik me goed inleven, ik kan me voorstellen hoe iemand tot een bepaalde gedachte komt. Soms kan ik dat ook helemaal niet. Dan blijkt mijn reactie ook van een andere wereld te komen...in ieder geval weinig meevoelend...
"Gravitation can not be held responsible for people falling in love." Albert Einstein
Inleven is gebaseerd op de premisse dat alle mensen ongeveer hetzelfde voelen en bedoelen met (de benoeming van) specifieke gevoelens. Dat houdt impliciet in, dat we allen tot elk gevoel in staat zijn.
Het zich niet kunnen inleven in hetgeen de ander beweegt of voelt, heeft dan ook vaak meer te maken met de grenzen die we onszelf opleggen bij het naar binnen kijken dan met onvermogen.
__________________________________________________________________________________________
Het piepende wieltje krijgt het meeste vet.
|
 |
|
|
Sieds
Master

Netherlands
Berichten 3353 |
Berichten - 19 september 2005 : 17:28:45
|
citaat: Geplaatst door witte
ik denk dat ik niet echt slim genoeg ben voor dit...
Welkom Witte. Denk niet dat iedere Opinielander alles snapt. Daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat erom, dat je reageert op datgene wat je wel snapt.
This day is the first day of the rest of your life. |
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703 |
Berichten - 12 november 2005 : 00:32:27
|

citaat: Geplaatst door Sieds, p2., 19 september 2005 : 17:28:45
citaat: Geplaatst door witte, p1., 19 september 2005 : 15:44:38
ik denk dat ik niet echt slim genoeg ben voor dit...
Welkom Witte. Denk niet dat iedere Opinielander alles snapt. Daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat erom, dat je reageert op datgene wat je wel snapt.
This day is the first day of the rest of your life.
Verder gaat het, verder op basis van wat je wél weet (en wij weten) en de vragen en de opmerkingen die gesteld worden. Niet alleen in deze topic of deze rubriek, of dit forum, of de Nederlandstalige fora, of al die andere ontmoetingsplekken waar jij en met jou, je gedachten welkom zijn, samen met en tussen andere mensen. Daar waar ik mss voor jou onduidelijk ben, kan jij, door jouw vragen een ander of mij ertoe verleiden tot aanvullingen die jouw begrip en daarmee mogelijkheden tot zelfsturing verder vergroten. Ik hoop dat je dit leest, doch weet niet of je nog op dit forum komt. Doch wat ik schrijf, wordt, denk ik, niet alleen door jou gelezen en zodoende geldt dit voor de mensen die op dit forum lezen en soms of soms vaker reageren.
Gustar
Minimale tekstcorrecties aangebracht.
Nieuw: - tekst toegevoegd onder de streep
Bewerkt door - Gustar on: - 27 december 2005 01:15:12 |
Bewerkt door - Gustar on 11 februari 2006 00:25:16 |
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703 |
Berichten - 27 december 2005 : 01:54:52
|
Naast de informatie die via deze link te vinden is over dit boek:
in deze post de overgenomen zijflap van de linkerkaft:
citaat: Prof dr. Arnold Cornelis (1934-1999) was filosoof, kennistheoreticus en auteur. Hij promoveerde tot doctor in de wijsbegeerte aan de Rijksuniversiteit te Gent, in 1975, op een proefschrift, getiteld De Maatschappij als leerproces, bij Prof. dr Leo Apostel, zelf leerling en medewerker van de kennisfilosoof Jean Piaget. Hij doceerde filosofie en sociale theorie van de kennis aan de Universiteit van Gent, Groningen en Amsterdam en bekleedde de leerstoel voor sociale theorie van kennis en wetenschap aan de Vrije Universiteit van Brussel. .....Overeenkomstig de filosofie van de stabiliteitslagen in de cultuur die hij in de Logica van het gevoel ontwikkelt, situeerde hij zichzelf in zijn communicatieve fase, hij bouwde de collegezaal naar buiten. Hij was werkzaam als auteur, gaf gastcolleges in postdoctorale instituties en colloquia en had grote faam als spreker. Door zijn publicaties en bijdragen aan internationale congressen was hij een van de grondleggers van het nieuwe Europese denken over de culturele rol van kennis, wetenschap en communicatie. Hij kreeg de George Gall Award en zijn boek Logica van het gevoel werd geselecteerd als Book of the Year in 1990 door de Systems Research Foundation op het International Congres for Advanced Studies in System Research, Cybernetics and Informatics te Baden-Baden. .....Zijn onderzoek richtte zich op het nieuwe mensbeeld en de nieuwe deskundigheid, als model voor onze kennis in de komende eeuw. Het natuurlijk leerproces van de eigen identiteit en het inzicht om onszelf te sturen wordt een onderdeel van het sturen van zowel het eigen bestaan, als dat van bedrijven, instellingen en landen. Daarvoor is een eigentijdse filosofie nodig als inzicht in de interne logica van zelfsturing met toetsing aan het culturele systeem van sociale kennis als geheel. Ieder mens ontwikkelt een eigen filosofie als mentale kaart van mens zijn in de wereld, maar die kaart blijft meestal onbewust als gevoel. We moeten ons onbewuste zelfbeeld aanhoudend corrigeren en bijwerken via de communicatie. Daar is onze cultuur niet op ingespeeld, ook wetenschappers weten steeds meer over steeds minder. Over onszelf als mens, hoe het voelt, weten we in de wetenschap niets. .....In dat opzicht zijn we niet verder dan in de tragedie van Koning Oedipus in de Griekse Oudheid. Het materialisme meent dat onderwijs, menselijke ontwikkeling en cultuur alleen kostenfactoren zijn, waar niets aan te verdienen valt. .....Maar nu duikt er een nieuwe vraag op, wat kost ons die onwetendheid? Wat op kennis, onderwijs en vorming wordt bespaard moet worden uitgegeven aan ziek zijn. Onze Westerse wereld zit op een dwaalspoor en lijkt te hebben gekozen voor verdoving en verdwaling in de plaats van ontwikkeling, zingeving, zelfsturing en inzicht in waarden. Steeds vanuit de gedachte, kenmerkend voor het blinde karakter van onze twintigste eeuw, dat filosofie als geďntegreerde kennis overbodig zou zijn. Maar zonder filosofie, kan een mens helemaal niet leven en kunnen maatschappijen niet bestaan. Integendeel, zo produceren we ziekte en verslaving, de natuur wordt onbetaalbaar, de landen onbestuurbaar en depressiviteit wordt volksziekte nummer één. In volle vaart vooruit, sturend op de achteruitkijkspiegel, laten we een spoor van vernieling na. .....De logica van het gevoel protesteert, de emoties nestelen zich niet in een cultuur die het nieuwe mensbeeld en zijn waarden niet kent. Zoals Oedipus in de oude mythe vraagt de logica van het gevoel zich af of zij slimmer dan het Noodlot kan zijn, als zij communicatieve zelfsturing als filosofisch inzicht ontwikkelt.
|
Bewerkt door - Gustar on 27 december 2005 03:14:02 |
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703 |
Berichten - 27 december 2005 : 01:58:04
|
In deze post de overgenomen zijflap van de rechterkaft:
nu a/h tikkend en straks als bewerkte tekst te lezen, onder de streep.
even lezen hoeveel tekst zo'n flap nu is na het intikken.
citaat: Er zijn mensen die menen dat gevoel geen logica heeft en dat logica gevoel zou uitsluiten. Daarmee geven ze niet zozeer hun eigen mening weer, als wel die welke onbewust is neergelegd in de cultuur. In dit boek wordt een heel ander mensbeeld en kennismodel als wijsgerige visie gepresenteerd, waarbij gevoelde ontwikkeling van onze logische leerprocessen stuurt en emoties de fouten corrigeren in de ontwikkeling van onze identiteit en die van onze sociale omgeving. De kennistheorie van de stabiliteitslagen in de cultuur als nesteling der emoties wijst het gevoel aan als oudste kennisvorm en als bron van alle kennis. .....Gevoel is bovendien, vooruitlopend op de toekomst met een nieuwe culturele stabiliteitslaagvan het communicatieve zelfsturingssysteem , voor individuen het enige geďntegreerde kennissysteem. Het houdt met alles rekening ook met wat we met ons verstand en onze wetenschap niet kunnen zeggen. Dan kiezen we voor beelden en metaforen, de kunst loopt op het verstand vooruit. Ons gevoel vat de kennis samen van de menselijke realiteit, die omvat meer dan onze bewuste kennis inziet. De kennistheorie van de stabiliteitslagen in de cultuur staan dan ook haaks op de opvatting dat de waarneming de bron van alle kennis zou zijn, die toont slechts feiten. De wereld bestaat niet uit feiten maar uit mogelijkheden. .....Er kunnen, historisch gezien, drie stabiliteitslagen in onze cultuur worden onderscheiden, het natuurlijk systeem, het sociale regelsysteem en het communicatieve zelfsturingssysteem. We ontwikkelen in elke stabiliteitslaag een andere logica om betekenissen te verlenen aan het gevoel. Elk systeem brengt ook een ander mensentype voort. Ieder mens doorloopt die mensentypes in zijn bestaan of probeert dat te doen, gestuurd vanuit de logica van het gevoel. .....In fasen ontwikkelt elk mens aldus een eigen identiteit door zijn emoties te nestelen in elk van de stabiliteitslagen van de cultuur. Eerst ontwikkelen we als kind de logica van geborgenheid in het natuurlijk systeem, gedomineerd door mythisch denken waarin mama alles weet, papa alles kan. .....Vervolgens ontplooien we ons handelen tot maatschappelijke bekwaamheid binnen de logica van een sociaal regelsysteem. In die fase wordt de identiteit bepaald door een sociale functie. De maatschappij en onze plaats daarin is dan het logische model voor identiteit. Mensen definiëren zichzelf dan door hun beroep of hun sociale rol aan te geven. Tenslotte gaan we over naar een derde logische fase, we ontwikkelen daarin sturingsinzicht. Daarbij steunen we op communicatie en we zenden ook zelf communicatieve boodschappen uit. Onze identiteit wordt gedomineerd door de filosofie van de communicatieve zelfsturing. .....De filosofie en de theorie van de kennis is een psychiatrie van sociale systemen, voor zowel gezonde als zieke mensen en voor ondernemingen, instellingen en landen. De bewuste logica die maatschappelijk tot uiting komt zit vol gebreken en leemten en drijft als een vlot op een oceaan van onbewuste logica. Hoe meer we sturen, hoe groter het probleem van onze onwetendheid, die in sturingsfouten tot uiting komt. Onwetendheid is de onderdrukte kennis van de onbewuste logica van het gevoel.
|
Bewerkt door - Gustar on 27 december 2005 03:18:37 |
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703 |
Berichten - 27 december 2005 : 03:08:47
|
In dit boekje ben ik net begonnen. Deel I, de inleiding uitgelezen (100 p.'s) en vele zachte 'aha's' deden de overige treinreizigers in het begin verbaasd, doch op het eind niet meer, mijn richting uitkijken. Hoewel het mij nog moeite kost om thuis in eigen huis de rust te hervinden om te lezen, heeft de auteur van dit boek mij gegrepen, hoewel overleden gaat zijn gedachtengoed verder stromen.
Een aanrader voor zij die dit forum willen volgen, begrijpen en mee willen sturen. Immers, wij als forumdeelnemers bepalen inhoud en vorm binnen een door ons reeds gegeven structuur, zie hiervoor de geschiedenis van de Opinielanders en hun/ ons land, .
Op dit moment volstaat, vind ik, wat ik in deze topic heb aangepast, zie voorgaande posts, mn. op pag. 1 en heb toegevoegd, het plaatsen van nieuwe tekst. Hoewel het citaten zijn van een ander, weerspiegelen deze citaten grotendeels mijn denken en mijn denkontwikkeling in dezen. En dat wil ik nu al delen. Net zoals een aantal andere boeken, eigenlijk de meeste, verwerk ik wat ik lees meteen. Dat betekent nog niet dat ik bij deze, zo'n eerste verwerking, meteen met eigen inzichten en aanvullingen kom aanzetten. Gezien het tijdstip, duik ik zo onder douche en in bed.
 |
Bewerkt door - Gustar on 27 december 2005 03:21:36 |
 |
|
|
De Loper
Advanced Member

Netherlands
Berichten 733 |
Berichten - 28 december 2005 : 08:51:37
|
Los van alle prachtige en ongetwijfeld goed doordachte theorie waar Gustar zo'n (soms) onuitputtelijke bron van lijkt te zijn, wil ik nog even reageren op het inleven.
Na het topic doorgelezen te hebben is hetgeen het meest bij me blijft hangen het wel of niet kunnen begrijpen/inleven in de gevoelens/gedachten van een anders. Zoals iemand terecht opmerkt is het ontzettend moeilijk om je in te leven in de gedachten van een ander. Dit wordt vaak heel leuk gebruikt door schrijvers van vooral thrillers. De 'held' moet zich dan inleven in de (serie)moordenaar om zo zijn volgende stap te kunnen afleiden/bedenken. Se7en is hier een mooi voorbeeld van. Dit inleven zou je natuurlijk ook kunnen gebruiken om de misere van een ander te begrijpen en dan medelijden kunnen voelen/tonen. Maar volgens mij is zowel het een als het ander onmogelijk. Ten eerste: als ik geen seriemoordenaar ben kan ik niet begrijpen wat hem beweegt. Los van alle theorie. Want als ik me perfect kan inleven in een seriemoordenaar, zou ik er op dat moment ook een zijn. Datzelfde geldt voor het inleven in b.v. een slachtoffer van een natuurramp. Stel dat deze persoon een direct familielid kwijt zou zijn geraakt. Als ik me zou willen inleven zou mij hetzelfde moeten overkomen.
Ik stel het wat sterk, maar als wij zo multisusceptibel zijn voor allerlei impulsen op alle vlakken, dan kan 1 variatie in de omstandigheden al leiden tot een andere uitkomst. En dan heb ik het eigenlijk alleen nog maar over 2 vrij extreme situaties. Wat te denken over de miljoenen tussenvormen in psyches, omstandigheden en vooral besluiten die mensen nemen. Ook al ben ik een seriemoordenaar, ooit heb ik besloten om iemand te vermoorden en daarna nog een, enz. Ooit heb ik besloten om mijn huis achter (of voor) de dijk te bouwen, waardoor ik een keer in de zoveel tijd een kelder vol water heb. Ooit heb ik besloten om een harder dan 100 km per uur te rijden en daarvoor heb ik nu een bekeuring op de mat liggen, in een relatie die toch al niet lekker liep, waarin ik heb besloten om geen energie meer in te steken en de boel maar lekker de boel laten. Enz Enz
Ik wil hiermee niet zeggen dat alles een besluit is, dat het straks ga regenen heb ik niet besloten. Maar wat ik wel besluit is hoe ik daar mee omga. Wat doe ik met het feit dat de directeur van de nederlandse hartstichting 170.000 euro per jaar verdient omdat ze in de pas moeten lopen met het bedrijfsleven. Wordt ik daar boos om? Geef ik niets meer aan de hartstichting? Probeer ik zelf ook zoveel mogelijk te graaien omdat anderen het doen, of omdat ik dat gewoon leuk vind?
~*~*~*~*~ Namasté ! ~*~*~*~*~ |
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703 |
Berichten - 27 januari 2006 : 08:56:03
|
De Loper,
zo kan ik, of een ander, besluiten om de tijd te nemen om te luisteren of te lezen. Mezelf toestaan om te spelen met de eigen grenzen van het eigen vermogen om in te leven in de ander en diens situatie en deze te begrijpen en te 'weten', wat het voelt. Dat ik anders besluit dan een ander om wat anders met het gevoel te doen, wat in mij leeft, betekent niet dat het gevoel zelf anders zou zijn. Mijn interpretatie en mijn verwoording kunnen anders zijn van dat gevoel. Hierdoor kan ik op een net andere manier sturing aan die gevoelens geven. Dat heeft met 'wijsheid vanuit de buik' te maken, anders verwoord 'de Logica van het gevoel'. In post p1., 19 september 2005 : 00:09:28 noem ik, in navolging van Cornelis, drie fundamentele emotie's, die zijn te mengen tot elke andere emotie, waaronder eveneens de tegenovergestelde. Die vermenging van de kleuren der emoties kan zeer divers zijn, zo ook het vermogen tot inleven en het begrijpen van de ander.
 |
Bewerkt door - Gustar on 27 januari 2006 09:37:09 |
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703 |
Berichten - 27 januari 2006 : 09:40:09
|
Vannacht kon ik niet slapen en heb ik op internet gesurfd. Van complottheorieën, oa. die van Skulls & Bones, kwam ik bij Niburu en Nesara uit. De Afsluiting van het artikel van Arjen Nijeboer, genoemd in Van these en anti-these naar synthese bracht me in deze topic over de Logica van het gevoel. Het heeft geleid tot een reactie in topic Wat is echt leven? van Mignon.
Boek en topic 'Logica van het gevoel' gaan over communicatieve zelfsturing. Communicatieve zelfsturing begint met het opbouwen van commitment en communicatie met jezelf. Een zoektocht nog maar net en weer opnieuw, begonnen. In deze topic wil ik verder doorborduren op wat communicatieve zelfsturing betekent, kan inhouden, voor mij, anderen... Vandaaruit wil ik weven, leven en kennis, ervaringen delen, verwerken en sturing geven aan ... Daar was ik mee begonnen, daar ben ik gebleven en daar zal ik mee verder gaan. Het is blijven(d) zoeken naar de eigen leerweg, terwijl ik 'weet' dat ik al op die leerweg ben en enkel vóór mezelf, dat ik 'weet' dat díe leerweg mijn leven is. Zoiets verwoord in de woorden van dit moment.
Een aantal denkkaarten (mindmaps) die ik vannacht tegenkwam, over 'het nieuwe leren', gebaseerd en geďnspireerd op het denkwerk, de kennistheorie van A. Cornelis. Een samenvatting die ik vond van Logica van het gevoel op de weblog van Hans Mestrum met eveneens zijn samenvatting van De vertraagde Tijd.
Naast het basiswerk, meer dan 800 pagina's, heeft Cornelis 2 boeken geschreven, met minder dan 200 pag's in een groot lettertype, zeer toegankelijk: De vertraagde Tijd en Rustpunten van de Geest. Samen vormen ze een trilogie. Sinds kort, afgelopen vrijdag, na mijn Donner-bezoek, bij mij op tafel.
Zo kan ik weer even vooruit, met lezen. Nu daar nog de prioritijd voor nemen ...
 Gustar
De verwijzing naar de html-pag. denkkaarten verwees naar de pdf van de kennistheorie van A. Cornelis. Nu lopen de verwijzingen naar wél de juiste webpagina. Tweede alinea ingrijpend aangepast. Geprobeerd meer hapbaar te maken, , maar vooral om duidelijker te worden ook voor mezelf.
Nieuw: - tekst toegevoegd onder de streep - post, zichtbare tekst, aangepast - onderliggende HTML-code aangepast |
Bewerkt door - Gustar on 28 januari 2006 01:14:05 |
 |
|
|
cynthia
Member

Netherlands
Berichten 339 |
Berichten - 27 januari 2006 : 13:45:34
|
nou ik voel mee geen dom blondje hoor, maar een gevoel wat , door een schrijver wordt omschreven , zullen dingen uit het leven zijn ,de faces , en verhalen van opvangen gevoelens, van mensen , en conclusies trekkende uit die verhalen, en daar gevoel of omschrijving bij planten en neerpennen. maar gevoel is zo persoonlijk , en soms heeft gevoel ,met geld te maken. een moordenaar die gedood heeft wordt, berecht, of niet ,maar er is toch, verdedigde party, wie doet zoiets, die zo iets moet!!!!!!!! verdedigen, zelfs al weet die dat die schuldig is en<waarom dat is geen excuus , dat is salaris wat hem als verdegiging is aangeboden om, alsnog er de anderen er van te overtuigen dat het noodweer was. fout fout fout waartoe is gekomen , wat voor gevoel die daarbij had, sorry hoor doet me geen zier, zal je kind maar wezen, dit zijn onwrikbare gevoelens,voor mij , die zijn niet te rijmen , en niet te verdedigen , als wordt je leven nog, zo bedreigend ervaren. fout is fout en heb geen woorden meer voor over , maak me alleen steeds verdrietiger , dat we in zo,n maatschappij leven , en schrijvers ,vangen verhalen op waar ze een gevoel ,( misschien die ze zelf meegemaakt hebbben, maar zoeken vaak zelf een gedachte of gevoel ,om mensen wakker te schudden., dat is mij mening en vaak met , hoop moeilijke woorden waar alleen interlectuelen , die dingen snappen . staat interesant, maar je moet er wel voor moet je wel gestudeerd hebben ,in veel gevallen, ben blij dat ik me in met af en toe taalfout redelijk duidelijk kan maken. zonder op mijn vingers getikt te worden af en toe . door deze of gene. gestudeerde ( flappo geintje) en als ik niet meer leuk vind om te reageren, of niet intereseerd ga gewoon weg.gevoel en hoe wordt ontvangen bedoel je ,je hebt byv gevoel dat je niet welkom bent, dat blijkt uitdat, ze niet open staan, ze zeggen van wel maar toch.is n gevoel, je hebt geen ruzie,maar er heerst een spanningsveld, en dat gevoel is rot,moeilijk te omschrijven, voor ieder anders voelend, je kan het als verdrietig voelen en ervaren,en kan echt ongegrond zijn , maar jij hebt dat gevoel niemand anders voelt het zo aan,toch kan je als mens in de knoop raken,over zoiets jah ,hoe leg je nou zoiets duidelijk uit, niet dus,daar zit je dan mee , je komt er niet uit , en hoe ga je er dan mee om,???????????want misschien zit die gedachte, alleen maar in dat gevoel van jou, en zo maak je je zelf alleen maar gek. denk ik. dat je voor je zelf het gevoel, moet ervaren en er mee te leren leven , en er vrede mee te hebben,steeds meer mensen leven voor zichzelf, hebben weinig meedegevoel meer, en hebben dat ze zich steeds meer terug trekken ,en zoiets komt steeds vaker voor omdat ze zich onbegrepen voelen .
.
|
Bewerkt door - cynthia on 05 februari 2006 22:23:35 |
 |
|
|
cynthia
Member

Netherlands
Berichten 339 |
Berichten - 05 februari 2006 : 22:28:09
|
| daarvoor wil ik dus mijn gedachte neerschrijven wil je niet lezen sla mij dan over bror |
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703 |
Berichten - 05 februari 2006 : 22:54:38
|
citaat: Geplaatst door Cootje, p1., 06 september 2005 : 17:54:12
Ik denk dat inleven in de ander (zijn emoties) een sleutelwoord is voor het omgaan met de andere. In sommige gedachte kan ik me goed inleven, ik kan me voorstellen hoe iemand tot een bepaalde gedachte komt. Soms kan ik dat ook helemaal niet. Dan blijkt mijn reactie ook van een andere wereld te komen...in ieder geval weinig meevoelend...
"Gravitation can not be held responsible for people falling in love." Albert Einstein
"... dan blijkt mijn reactie ook van een andere wereld te komen..."

Een sleutel naar een Vreemde Wereld,  , ... en dat wordt hoogstwaarschijnlijk de titel van een nieuwe topic. Misschien binnenkort, mss dat het nog even op zich laat wachten. |
 |
|
|
gussinklo
Stagiere
Netherlands
Berichten 23 |
Berichten - 07 februari 2006 : 07:45:23
|
citaat: Geplaatst door Gustar
citaat: Geplaatst door Cootje, p1., 06 september 2005 : 17:54:12
"... dan blijkt mijn reactie ook van een andere wereld te komen..."

Een sleutel naar een Vreemde Wereld,  , ... en dat wordt hoogstwaarschijnlijk de titel van een nieuwe topic. Misschien binnenkort, mss dat het nog even op zich laat wachten.
Hallo allemaal.
Het kost ff wat tijd om me in te lezen. Ik ben dan ook ergens de draad kwijt geraakt. Wat mij opvalt tijdens het lezen is dat een ieder van jullie het heeft over denken en gedachten. En het invoelen van.................Waar is het leven vanuit je hart? En zijn met wat er is? Liefde en mededogen voor de ander. Ik kan niet invoelen in de emotie van een ander. De emotie van een ander kan bij mij een plek aanraken van herkenning. En als dat gebeurd wordt het tijd om opletten om mij niet te identificeren met deze emotie. Ik zal op dat moment mij eigen toeschouwer worden. zodat ik kan zien wat er bij mij leeft en vandaar uit er voor de ander te kunnen zijn. Of ik nu de kern raakt van dat wat jullie geschreven hebben weet ik niet. Dit is wat ik wilde delen. |
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703 |
Berichten - 11 februari 2006 : 00:05:00
|
"Is een draadje wellicht net gevonden ...

Zoals in de openingspost -nog- te lezen is, is deze intro van deze topic onaf ...
Mijn hersens en vingers jeuken om aan de slag te gaan. Aan de interne structuur van deze topic en met name haar eerste post dient gewerkt te worden.
Maar eerst Dit draadje volgt hoedanook niet de mss normaal gevonden logica van post op post in een chronologisch lopende door een externe klok bepaalde tijd. De topic wordt gelezen én geschreven op basis van een eigen interne klok. Daar bedoel ik het volgende mee: Het lezen en schrijven hoeft niet van post 1 -> post 2 -> post 3 -> te verlopen, of in tijd weergegeven 00:00:15 -> 00:01:28 -> 03:14:53 ->
Het mag wél natuurlijk, chronologisch lezen en op basis daarvan reageren, máár het hoeft of móet niet. Op vele manieren kan een krant of een boek gelezen worden. De ontelbare mogelijkheden die er zijn om volgens de eigen interne bepaalde klok te lezen én te schrijven, kan verwarrend zijn. De structuur, het interne programma, om het proces minder verwarrend te laten zijn, wordt bepaald door interne voorwaarden. Interne voorwaarden die de lezer of schrijver zelf kan beďnvloeden zijn bv. het vertrouwen hebben in die eigen structuur en in dat programma en luisteren naar de eigen interne klok.

Wellicht dat een deel van deze tekst ook in de intro van de eerste post terug zal komen.
Al een paar weken ben ik aan het onderzoeken hoe dit vorm te geven. 'Het rekening houden met' speelt daarin een grote rol. Elke keer als een nieuwe reactie toegevoegd wordt, is die eerste post zichtbaar. Naar mijn idee is de nu gegeven inhoud daarin onvolledig en ontoereikend. De coherentie, de samenhang van zowel de mensen die op dit forum schrijven, als de inhoud van de eerste 2 volle pagina's, is, naar ik hoop, voldoende om een derde poging te wagen.
Voor deze topic, De logica van het gevoel, voldoet de Tweede poging namelijk niet meer.
Gustar

... blijkt het er één van vele te zijn. Vele draadjes die verbonden zijn en tesamen een web vormen." |
 |
|
|
Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703 |
Berichten - 11 februari 2006 : 00:05:31
|
| Weer een beetje meer tijd. |
Bewerkt door - Gustar on 11 februari 2006 03:32:17 |
 |