| Auteur |
Onderwerp  |
|
Sieds
Master

Netherlands
Berichten 3353 |
Berichten - 21 februari 2010 : 14:10:28
|
Wat zei ik ? Brekebeentje Balkenende blijft lijsttrekker van het CDA. Nu zijn wij - de kiezers - aan bod. Nu wordt er van ons iets verstandigs verwacht. Wat is nu nog een verstandige partij, die in staat en bereid is ons door de crisis te loodsen ? |
This day is the first day of the rest of your life. |
 |
|
|
Mrs
Master

Netherlands
Berichten 18812 |
Berichten - 21 februari 2010 : 14:14:29
|
Nou ja, in elk geval dan de verstandigste...
Vooralsnog houd ik het maar op GroenLinks, zoals meestal.
|
 |
|
|
Mayflower
Member

Netherlands
Berichten 388 |
Berichten - 21 februari 2010 : 15:05:19
|
In Buitenhof zat Balkenende en wederom heb ik mij aan zijn arrogante houding geërgerd, die man is en zal nooit zelf ooit maar iets van schuld erkennen, alles is altijd anderman's schuld of ligt het toch weer anders dan dat het zijn schuld zou zijn. Ook heeft hij een houding alsof hij de nieuwe messiah is, alleen hij kan Nederland klaarmaken voor de toekomst. Na 4 kabinetten, die allemaal voortijdig zijn uitgespeeld, zou hij toch wel eens een toontje lager mogen zingen. Al die leden van het CDA hebben ze ook niet allemaal op een rijtje, gezien het feit dat Balkenende wederom, met meerderheid van stemmen aldaar, lijsttrekker kan worden, er is daar niemand die ook maar verder denkt waarom al die regeringen onder Balkenende's leiding onderuit gaan. Dat zegt mij meer dan genoeg over het CDA. |
 |
|
|
annelie
Member

Berichten 126 |
Berichten - 21 februari 2010 : 15:29:33
|
Ik ben het helemaal met je eens Mayflower. Maar dat zijn kiezers achter hem en het CDA blijven staan is het geloof. Het wordt min of meer van de kansel gepredikt dat er wel voor het CDA, of de CU gestemd moet worden. En aangezien deze mensen doen wat de dominee zegt is het dus helemaal niet zo verwonderlijk.
Ik hoop in ieder geval niet dat het CDA weer een grote rol zal gaan spelen in het volgende kabinet, en ik kan het me eerlijk gezegd ook niet voorstellen. Wie zijn ogen nu nog dicht heeft voor de onkunde van het CDA verdient niet beter, zou ik zeggen als de rest er ook niet de dupe van zou worden.
Maar blijven in Afghanistan is van de baan hiermee dus; doel bereikt wat mij betreft. |
 |
|
|
Sieds
Master

Netherlands
Berichten 3353 |
Berichten - 21 februari 2010 : 20:27:33
|
Ik geloof er geen snars van, dat al die kiezers achter onze nationale brekebeen Balkenende blijven staan. In het CDA zijn ze ook niet blind. Daar zien ze inmiddels heus wel, dat Balkenende geen goede premier is, geen manager, geen leider. Kamerbreed roept deze man ergernis op. Zelfs iemand als Rouvoet heeft een hekel aan die man. En hoe moet het CDA straks een regering vormen met bijv. Rutten, die ooit een motie van wantrouwen tegen Balkie indiende ? En met Wilders is er geen regering te vormen. Die kijkt wel uit. Dat wordt net als bij de LPF zijn ondergang. In de PVV kan er maar een gloreren en dat is Wilders zelf. En met wie zou het CDA dan moeten regeren ? Met de SP ? Ondenkbaar. Met GroenLinks ? Te gek voor woorden. Met D66 ? Pechtold kan het bloed van Balkie wel drinken. Echt, het CDA zit met deze brekebeen in zijn maag. Maar wie dan ? Dat is de vraag. Neem van mij aan: na al die beschadigingen (geen EU-funkie, rapport Davids, Uruzgan e.d.) is het "over en uit" met Balk. En hoe moet het CDA de verkiezingen in ? Met de leus "samen naar Uruzgan" ? Of "Laat Balk zijn klus afmaken" ? Of "Met Balk naar een nieuwe toekomst" ? Of "Samen met Balkie bezuinigen" ? Of "Balkenende pakt de crisis aan" ? Het spel is uit voor Balkie brekebeen. Vier kabinetten verspelen is te veel.
|
 |
|
|
franciscus001
Senior Member

Berichten 1209 |
Berichten - 22 februari 2010 : 06:11:24
|
Het CDA staat nog steeds als grootste partij bovenaan de polls. Dat komt omdat Balkenende een grote vaste schare aanhangers kent. (ongeacht wat deze verderfelijke media ook over hem blijft roepen)Daarbij weet Balkenende telkens de zwevende kiezer binnen de politieke debatten voor zich te winnen. Hij blijft een uitmuntende debater waar weinig kruit tegenop gewassen is. Zeker buiten zijn rol als minister-president waarin Balkende veel meer vrijheid geniet. Mijn omgeving sprak juist lovende woorden over zijn optreden in Buitenhof. (ik moet de uitzending nog terug zien) Een Balkenende Vijf lijkt dan ook geen onrealistische optie nu hij wederom als lijsttrekker is gekozen.
Het blijft jammer dat Bos niet voor het landsbelang maar voor eigen belang koos, want anders had Balkenende dit komende jaar zijn opvolger naar voren kunnen schuiven. (ik denk dat van Geel een kanshebber zou zijn geweest en hij werd ook naar voren geschoven bij het recente NOS-debat) Balkenende heeft dus ook weinig keus deze rol opnieuw op zich te nemen.
Nederland zal hoofdwaarschijnlijk kiezen voor een rechtse koers. Een kabinet CDA-PVV-VVD lijkt mij momenteel de enige realistische optie. Het kan natuurlijk zijn dat de PVV uiteindelijk toch kiest voor oppositie. Dan worden het weer verstandshuwelijken met breekbare coalities. Het zal in ieder geval weer maanden duren voordat nederland weer volwaardig kan worden bestuurd. Er bestaan nu alleen maar verliezers. |
 |
|
|
Sieds
Master

Netherlands
Berichten 3353 |
Berichten - 22 februari 2010 : 09:20:13
|
Voor trouwe Balkenende aanhangers blijft hij natuurlijk "de" man. Dat verander je niet. Maar voor de rest van Nederland is hij niet meer te pruimen. Een goede debater is nog niet een goede premier. Vier kabinetten verprutsen is te veel. En mij is niet helemaal duidelijk, dat de PvdA gekozen heeft voor eigenbelang. Hoezo eigenbelang ? Welk belang had de PvdA erbij om te breken ? Laten we ons dan eens afvragen welk "lands"belang het CDA had om in Uruzgan te willen blijven.
|
 |
|
|
Enigma
Senior Member

Netherlands
Berichten 1310 |
Berichten - 22 februari 2010 : 12:23:01
|
Ja,de CDA staat weer bovenaan in de Peiling van Maurice de Hond.Die tovert steeds voor de peilingen de CDA weer uit de hoed.Dat vind ik wel frapant.In andere peilingen komt de PVV als sterkste uit de bus,gevolgd door de VVD en D66.Daar staat het geeneens in de top 3 meer.Peilingen/Polls zeggen in het algemeen ook niets over hoe de kiezer gaat stemmen.Dat is al meerdere keren anders gebleken.Maar of het de kiezer ook beinvloed durf ik niet te zeggen,zoals b.v. strategisch stemmen.Ik vond Balkenende trouwens helemaal niet zo'n goede debater.Vaak gebruikt hij bloemrijke taal om om de hete brei heen te draaien en heeft hij nog niks gezegd.Ook vind hij het blijkbaar heel moeilijk om gewoon ja of nee te zeggen.Er is op 30 November 2007 een kabinetsbesluit genomen:De missie eindigt eind 2010.Daar kun je je dan niet opeens van terugtrekken.Je kunt je i.d.d eerder afvragen wat voor belang het CDA er voor had om te blijven.
|
Bewerkt door - Enigma on 22 februari 2010 12:24:59 |
 |
|
|
Bernie
Master

Netherlands
Berichten 5104 |
Berichten - 22 februari 2010 : 12:51:31
|
Wie zijn wij om zo makkelijk te praten hoe iemand zou moeten regeren als we hetzelf niet eens kunnen,.. wie zijn wij om zo arrogant te spreken over een ander terwijl we niet alle feiten in handen hebben. Wie zijn wij om te denken dat wij wel beslissingen kunnen nemen voor een land die niet achter zijn of haar kabinet staat, want dat blijft het toch, Nederland is een ontevreden land, en daar zal helaas geen verbetering in komen omdat iedereen denkt het beter te weten en te kennen.
Voeg daad achter je woord als je denkt het beter te kunnen doen. Ik wordt zo flauw van deze flauwekul keer op keer... altijd maar commentaar...
al die splinterpartijen de deur uit en hoogsten 4 partijen kiesbaar stellen en daaruit een keus maken. |
"Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid" ! |
 |
|
|
annelie
Member

Berichten 126 |
Berichten - 22 februari 2010 : 13:51:04
|
Bernie, dan zou het nog onoverzichtelijker worden dan het nu al is.
Sinds wanneer mag er niet meer kritisch naar de politiek gekeken worden. Het zijn geen heilige maar gewoon mensen die soms teveel fouten maken. Daar mag best commentaar op komen temeer dat het ze ook al niet aangerekend wordt verder. Ze kunnen maar doen en worden beloond met een leuke andere functie, dus wat is erg? Het kan hen niet schelen hoor, wat er allemaal gezegd wordt.
Al vind ik wel dat het niet nodig is om denigrerend of scheldend over politici te spreken maar in het heetst van de strijd zeggen we allemaal wel eens iets te kort door de bocht. |
 |
|
|
Sieds
Master

Netherlands
Berichten 3353 |
Berichten - 22 februari 2010 : 14:17:18
|
citaat: Geplaatst door Bernie
Wie zijn wij om zo makkelijk te praten hoe iemand zou moeten regeren als we hetzelf niet eens kunnen,.. wie zijn wij om zo arrogant te spreken over een ander terwijl we niet alle feiten in handen hebben. Wie zijn wij om te denken dat wij wel beslissingen kunnen nemen voor een land die niet achter zijn of haar kabinet staat, want dat blijft het toch, Nederland is een ontevreden land, en daar zal helaas geen verbetering in komen omdat iedereen denkt het beter te weten en te kennen.
Voeg daad achter je woord als je denkt het beter te kunnen doen. Ik wordt zo flauw van deze flauwekul keer op keer... altijd maar commentaar...
al die splinterpartijen de deur uit en hoogsten 4 partijen kiesbaar stellen en daaruit een keus maken.
Bernie. Politiek bestaat bij de gratie van de beeldvorming. Het gaat zelden over inhoud. Je kan wel roepen, dat het niet zo dient te zijn, maar daar verander je niet zoveel mee. En het beter doen ? Dat is ook zo'n flauw argument. Die kans krijgen maar enkelen en die doen het dan ook vaak beter. Splinter-partijtjes opheffen ? Vier partijen om uit te kiezen ? Het kan. Maar je moet het volgende dan wel bedenken. Als er minder keuze is, verdwijnen steeds meer standpunten in globale woorden en ideeën en neemt eigenlikjk de invloed van de kiezer af. Dan is het helemaal de beeldvorming, die in de keuze bepalend is. Nee Bernie, laten we maar lekker kritisch zijn. Jij laat je op dat punt meestal ook niet onbetuigd.
|
 |
|
|
Bernie
Master

Netherlands
Berichten 5104 |
Berichten - 22 februari 2010 : 15:10:44
|
Sieds er zijn maar weinig die dergelijke situaties kunnen beoordelen omdat je als algemene burger nooit met dergelijke zaken te maken hebt, hoe kan dan iemand een oordeel velgen zonder achtergrond informatie te hebben,.. we roepen massaal maar weten we ook waar we het over hebben.
Kritisch zijn mag, maar weet dan wel wat je zegt,.. ook in de politiek heb je het sprinkhaaneffect (of wel het tornado effect) de ene keer is het zus de andere keer zo, dat werk niet... wat je een aantal jaren hebt afgesproken moet je ook nakomen, zo simpel ligt het.
Wat ik nu hoor is een ordinair moddergooi sessie naar elkaar, hoeveel rotsooi kan ik oproepen om op de ander te gooien,.. of wel het amerikaanse politieke stelsel. De hardste roeper en de veelbelover krijgen de overhand, en wat blijkt? Dat van al die beloftes niet eens 10% doorgaat.
Je kunt de algemene burger een keus laten nemen, velen hebben net amper de hogere school afgemaakt,.. hoe kunnen zij een beslissing maken... je moet eerst iets af maken voor je verder kunt!!
ja ja makkelijk gezegd, maar het blijft een feit, en als je nu kijkt hoe het leerstelsel aan het degenereren is ben ik benieuwd waar de toekomst heen gaat. klopt,.. ik laat me ook op vele vlakken critisch uit maar ik zou voor geen meter de politiek in willen. Ik zorg alleen dat ikzelf mijn zaken goed voorelkaar krijg en hou, dat is voor mij gezien veel belangrijker. Dit land zal nooit meer goed gestuurd worden, daarvoor is het al een te grote fiasco en chaos, niet alleen dat maar het wordt nog eens een keer nederland zijn ondergang.
Dat andere is, als er minder keuzes zijn dan zal de qualiteit meer naar voren komen inplaats van de hedense quantiteit.. hoe meer partijen destemeer gerommel, als er minder zijn kunnen we ons vele malen beter concentreren op de inhoud van de partijen inplaats van al dat harde geroep.
Ikzelf heb liever minder keus en meer inhoud. Kan men zich meer concentreren op wat werkelijk moet gebeuren ipv alleen maar aan de top te willen staan met lege handen. |
"Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid" ! |
 |
|
|
Enigma
Senior Member

Netherlands
Berichten 1310 |
Berichten - 22 februari 2010 : 15:43:56
|
| Het gaat meer op de geloofwaardigheid van de partijen.Afspraken niet nakomen,uitspraken verdraaien,liegen,etc.Dat hoort allemaal niet in de politiek thuis.Dan gaat het nog niet zozeer om het maken van consessies,want dat hoort er ook bij.Maar als je eenmaal tot een overeenstemming bent gekomen dien je jezelf er ook aan te houden.Het was terecht van Wouter Bos om er uit te stappen,anders kom je i.d.d niet meer geloofwaardig over als kabinet.Punt. |
 |
|
|
franciscus001
Senior Member

Berichten 1209 |
Berichten - 22 februari 2010 : 16:43:11
|
Wat ik flauw vind zijn de verwijten richting Balkenende. Nogmaals, een meerderheid aan nederlanders vonden hem wél een goede premier, anders was hij niet zo vaak herkozen. Het zou me niets verbazen indien Balkende wederom wordt herkozen.
De eerste keer maakte de LPF er een onderling zooitje van, de tweede en derde keer D66 en de VVD en de vierde keer de PvdA. Deze partijen zijn de daadwerkelijke oorzaken van de steeds vallende kabinetten en het waren hún politieke leiders die niet in staat bleken om hun eigen partijen te kunnen leiden. De VVD splitste in twee splinterpartijen, D66 begon een lijsttrekkersmachtstrijd en de Wouter Bos kon zichzelf als draaikont niet meer verkopen, nu de PvdA historisch in de peilingen daalt. Dat is de reden waarom Bos de stekker uit dit kabinet trok. Niet om Uruzgan, maar om politiek lijfsbehoud. Bos koos voor zichzelf en niet voor het landsbelang. Dat is in tijden van krisis zeer kwalijk te noemen.
Het beste zou een voortzetting als minderheidskabinet zijn (CDA-CU) die namens het landsbelang díe beslissingen kunnen nemen die een desmissionair kabinet niet kan nemen. Bos heeft vandaag nogmaals aangekondigt niet met de PVV in een coalitie te willen wat een verdere coalitievorming zal belemmeren. Dan is het vrijwel zeker dat er een kabinet CDA-PVV-VVD komt. |
Bewerkt door - franciscus001 on 22 februari 2010 16:43:48 |
 |
|
|
Enigma
Senior Member

Netherlands
Berichten 1310 |
Berichten - 22 februari 2010 : 16:48:55
|
| Leuk om te zien hoe je steeds het punt negeert dat de CDA terug krabbelde na de gemaakte afspraken.Het CDA was de enigste die nog voor was.Afspraak is afspraak.Dus ga er nu niet om heen draaien. |
 |
|
Onderwerp  |
|