Opinieland discussie forum
Opinieland discussie forum
Intro | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoek | Help
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Opinieland Forum
 Media, Nieuws, Radio, TV
 CDA onbetwiste winnaar, Balkenende Vijf komt eraan
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printer versie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

franciscus001
Senior Member

Berichten 1209

Berichten - 04 maart 2010 :  08:03:36  profiel weergeven  Reageer met citaat
De uitslag bij de gemeenteraadsverkiezingen logen er niet om. Landelijk kwam het CDA als grootste uit de bus, gevolg door de PvdA. In Den-Haag versloeg de PvdA de PVV en in Almere werd de PVV de grootste. Concreet betekent dit dat de PVV in Den-Haag niet meedoet, omdat winnaar de PvdA de PVV uitsluit. Ogen zijn dan ook gericht op Almere waarvoor de PVV hun eerste uitdaging bestaat een coalitie te vormen. Zal ze dat lukken of rennen ze linia recta verongelijkt richting de oppositiebankjes en laten ze wederom een ander de moeilijke klus klaren? Ik ben benieuwd....

Grote overwinnaar is de PvdA te noemen nu ze in de landelijke peilingen vlak achter het CDA staan als de tweede grootste partij van Nederland en zelfs de PVV voorbij streven. Dat had niemand voorspeld. Een ander punt worden de komende coalitiebesprekingen na de landelijke verkiezingen. Nederland kan kiezen tussen een linkse coalitie of een moeizame rechtse coalitie onder Balkenende Vijf. Doordat de PvdA en het CDA elkaar uitsluiten liggen de verhoudingen vrij eenvoudig. Aan de rechtse vleugel zal dit onderhandelingsruimte scheppen voor de VVD en de PVV. Aan de linkervleugel ruimte voor partijen als de SP en Groen-Links. De SP bleek de grootste verliezer te zijn en de positie van Agnes Kant wankelt.

Sieds
Master

Netherlands
Berichten 3353

Berichten - 04 maart 2010 :  10:00:52  profiel weergeven  Reageer met citaat
Aardige weergave van de verkiezingen, Franciscus.
Maar het zijn geen landelijke verkiezingen.
Ik heb bijv. mijn stem laten bepalen door plaatselkjke overwegingen. Landelijk stem ik straks anders.
We mogen ook niet vergeten, dat deze uitslag doorwerkt op de volgende verkiezingen. Mensen stemmen niet graag op verliezende partijen, zoals CDA, SP e.d.
Bovendien kan het opkomstpercentage een rol spelen. Voor partijen als PVV, PvdA en D66.
De strijd is dus nog lang niet gestreden.
En tenslotte: de PVV zal alleen in de regering willen zitten als ze daarin de grootste is. Anders vallen ze terug op "gedoogsteun". En hert soepel omspringen met zo'n situatie zie ik Balkenende niet doen.

Binnen het CDA hoor ik toch wel wat geluiden om het leiderschap van Balkenende aan de orde te willen stellen. Van Geel is in de picture omdat hij wat wendbaarder is.
Maar Agnes zit nog wel stevig in het zadel, zo te horen.

This day is the first day of the rest of your life.
Naar boven

kodiakbeer
Senior Member

Netherlands
Berichten 1937

Berichten - 04 maart 2010 :  10:32:38  profiel weergeven  Reageer met citaat
Wilders word gewoon de volgende premier dus exit hoofddoek
Almere als trendsetter

Doodstraf kan uitkomst bieden
Naar boven

franciscus001
Senior Member

Berichten 1209

Berichten - 04 maart 2010 :  10:48:53  profiel weergeven  Reageer met citaat
Zonder de wil tot compromis stel je als roeptoeterpartij politiek beschouwd simpelweg niets voor. Dus die hoofddoek blijft voorlopig nog wel om! Zelfs in Almere! Daar veranderd de PVV in haar eentje niets aan.

Mijn analyse was doorberekend naar de landelijke uitslag, waar het CDA op 29 zetels, de PvdA op 27 zetels en de PVV op 24 zetels uitkomt. (zie ook RTL-4 nieuws) Het gekissebis over hoeveel zetels bestaande partijen hebben verloren, noem ik oninteressant en afleidend. Het gaat uiteindelijk om de uitkomst van déze en komende zetelaantallen en dan staat het CDA wederom aan kop. Maurice de Hond bleek volledig de plank te hebben misgeslagen nu de PvdA groter blijkt uitgekomen dan de PVV. Zo zie je maar hoe betrekkelijk het karakter van peilingen kunnen zijn.

Persoonlijk had ik idem een opvolger voor het CDA gezien, maar nood breekt wet. Daarbij is Balkenende een prima debater. Had dit kabinet de rit uitgezeten, dan was waarschijnlijk diens opvolger naar voren geschoven. Pieter van Geel is een goede kandidaat maar ook minister de Jager van financieën kan voor de toekomst een veelbelovende kandidaat worden.

Feit blijft dat de kans op een links kabinet enorm is toegenomen. Een rechtse coalitie van CDA-PVV-VVD is broos te noemen waardoor een links kabinet van PvdA-D66-Groen-Links (en evt. SP) meer in de lijn der verwachtingen komt te liggen. Een meerderheid hebben ze in ieder geval. Het wordt spannend!
Naar boven

Enigma
Senior Member

Netherlands
Berichten 1310

Berichten - 04 maart 2010 :  11:41:05  profiel weergeven  Reageer met citaat
Eigenlijk was D66 de grootste winaar van de gemeenteraadsverkiezingen,ze hebben duidelijk het meeste winst geboekt.
Naar boven

Sieds
Master

Netherlands
Berichten 3353

Berichten - 04 maart 2010 :  15:48:39  profiel weergeven  Reageer met citaat
Zonder meer Enigma. D66 is ver-vijf-voudigd. Dat maak je zelden mee.

This day is the first day of the rest of your life.
Naar boven

Bernie
Master

Netherlands
Berichten 5104

Berichten - 04 maart 2010 :  16:44:43  profiel weergeven  Reageer met citaat
we weten geen een van allen hoe het zal aflopen omdat maar 52% van de nederlander heeft gestemd en dit één van de laagste opkomsten was die ze hebben meegemaakt.

Ik heb onderhand gestemd op een lokale partij,.. maar weet nog niet wat ik ga doen wanneer de verkiezingen voor een nieuw kabinet ga doen???

Velen hebben gestemd op lokale partijen, vooral hier in het Noorden, alle grote partijen lagen er hier uit,.. dus wat Franciscus zegt wil niets zeggen van het landelijk niveau. Dat ligt dus heel beperkt. We zien wel.

"Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid" !
Naar boven

Mayflower
Member

Netherlands
Berichten 388

Berichten - 04 maart 2010 :  18:43:31  profiel weergeven  Reageer met citaat
Het is nog zeer de vraag of er een Balkenende5 zal aantreden, aangezien coalitievorming erg moeilijk zal worden.
Zowel rechts als links is er niet zomaar een meerderheid te vormen, de partijen zijn nml erg verdeeld met zetels.
Het CDA, VVD en de PVV zullen misschien niet eens de meerderheid halen, dus zal er nog een partij bij moeten komen, D66 of CU misschien, maar meer partijen in een coalitie betekent meer problemen vanwege de eigen partijpunten.

Al is er nu wel meer kans op een rechts kabinet omdat Agnes Kant per direkt opgestapt is als fractievoorzitter van de SP, wat gevolgen heeft voor een eventueel links blok tussen SP, GL PvdA, D66 en nog een partij, dat is nu haast ondenkbaar geworden.
Marijnissen heeft al aangegeven niet terug te keren, terwijl hij toch overduidelijk de enige persoon is/zal zijn die de SP naar een goede verkiezingsuitslag kan leiden.
Je kunt van de SP vindenwat je wilt, Marijnissen was altijd wel een goede en gedreven politicus die tenminste duidelijk was.
Het is dus niet zo slim van Kant om nu op te stappen, al had ik wel veel moeite met haar, ze was eigenlijk altijd wel boos en dat breekt haar nu op, mensen willen niet een politicus die altijd maar boos is en altijd alleen maar kritiek heeft op andere partijen.
Naar boven

Bernie
Master

Netherlands
Berichten 5104

Berichten - 05 maart 2010 :  11:09:48  profiel weergeven  Reageer met citaat
Ik durf bijna wel te zeggen dat Balkenende straks weer, voor de 5e keer, zit aan het hoofd van de tafel, en zal ik lachen,.. weer verloren tijd die beter besteed had kunnen worden aan urgente dingen,...

Dit is wel de meest chaotische periode van deze eeuw.

Naar boven

franciscus001
Senior Member

Berichten 1209

Berichten - 05 maart 2010 :  12:39:14  profiel weergeven  Reageer met citaat
Realiseer wel dat niet het CDA maar andere partijen debacle zijn aan de eerdere gevallen kabinetten. Eerst het LPF-debacle, toen D66, toen de VVD en nu de PvdA. De aanstekers lijken nu in zetelaantallen te worden beloond, terwijl ze zélf de oorzaak van ruim acht jaar ellende zijn. Balkenende lijkt nog de enige stabiele factor te zijn tussen dit zooitje ongeregeld.
Naar boven

Enigma
Senior Member

Netherlands
Berichten 1310

Berichten - 05 maart 2010 :  13:16:42  profiel weergeven  Reageer met citaat
Ik ga niet in herhaling vallen.Het CDA heeft ook fouten gemaakt en steken laten vallen.Iedereen maakt fouten.Maar daar kopen we uiteindelijk ook niets voor.Het is nu belangrijk om te zoeken naar een stabiele coalitie en algemene oplossingen.De politici moeten het gekibbel staken en duidelijk maken dat ze naar consensus streven.
Naar boven

Bernie
Master

Netherlands
Berichten 5104

Berichten - 05 maart 2010 :  13:20:58  profiel weergeven  Reageer met citaat
ik ben het hier wel met franciscus eens, Balkenende is de enige die tot op heden stabiliteit heeft vertoond, en nog steeds rechtop staat... we zien wel waar dit alles na toe lijd

Naar boven
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printer versie
Ga naar:
Opinieland discussie forum © SSI Europe Naar boven
  Snitz Forums 2000