Opinieland discussie forum
Opinieland discussie forum
Intro | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoek | Help
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Opinieland Forum
 Media, Nieuws, Radio, TV
 Agnes Kant afgetreden.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printer versie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 3

Sieds
Master

Netherlands
Berichten 3353

Berichten - 06 maart 2010 :  09:41:58  profiel weergeven  Reageer met citaat
De SP is jarenlang een kleine partij geweest voordat ze opeens groot werden. Het is een partij met een trouwe harde kern.
Bij D66 ligt dat weer anders: dat is een liberale partij, die in principe het systeem van de demokratie aan de orde wil stellen. Zo zijn ze begonnen en dat is struktureel nog steeds de basis.
Tja en de PvdA, ooit begonnen als een bewogen brede sociale volkspartij, heeft zich steeds meer versmeld tot belangenbehartiger van de midden-inkomens. Maar de bewogenheid is verdwenen. Jammer, waar blijven de nieuwe inspirators......?

This day is the first day of the rest of your life.
Naar boven

Mayflower
Member

Netherlands
Berichten 388

Berichten - 06 maart 2010 :  09:57:26  profiel weergeven  Reageer met citaat
Ik denk dat bijna iedere partij, dus ook D66, een kern van vaste aanhangers heeft, maar elke partij heeft ook te maken met zwevende keizers die elke keer, wanneer er verkiezingen zijn, zich weer opnieuw voor de keuze gesteld voelen op welke partij zij nu weer moeten stemmen.
En elke partij moet groter worden als zij mee willen regeren, iets waar elke partij hun bestaansrecht aan ontleent, want alleen echt mee regeren betekent veel kunnen doen voor je kiezers, ook de SP heeft dus meer aanhangers nodig, ook al zijn dat dan mensen die niet hun leven lang loyaal blijven aan 1 partij.
Naar boven

Mayflower
Member

Netherlands
Berichten 388

Berichten - 06 maart 2010 :  10:05:17  profiel weergeven  Reageer met citaat
Wat ik wel vind is dat, met de komst van al die nieuwe en kleine partijen, de stemmen dusdanig verdeelt raken dat het steeds moeilijker zal worden om een regeringscoalitie te vormen, of waar zoveel partijen aan mee moeten doen voor een meerderheid dat dat vragen om moeilijkheden is.
In dat opzicht is ben ik toch meer voor een 2 (of maximaal 3) partijen stelsel, dat geeft wel meer rust en is beter voor de stabiliteit van een regering.
Naar boven

Sieds
Master

Netherlands
Berichten 3353

Berichten - 06 maart 2010 :  11:58:52  profiel weergeven  Reageer met citaat
Dat is, Mayflower, precies wat ook mijn beste vriend beweert: minder partijen (2 of 3) zodat er heldere keuzen ontstaan: links of rechts.
Ik betwijfel dat. Het heeft ook iets leuks, folkloristisch, noem het "iets schattigs" om in een land te leven met allerlei partijtjes, die voortdurend compromissen moeten sluiten met elkaar.
Iedere opvatting staat ter diskussie. Dan moet je nadenken. En daar wordt je gezond en sterk van.
Maar dat is, zegt mijn vriend, weer typisch filosofisch.

Naar boven

Mayflower
Member

Netherlands
Berichten 388

Berichten - 06 maart 2010 :  12:33:24  profiel weergeven  Reageer met citaat
Een meer partijen stelsel heeft heus wel wat, maar hoe meer partijen erbij komen die ook nog eens zetels wegkapen, zorgt er wel voor dat de regeerbaarheid van Nederland in de problemen komt.
Een regering gedijt het beste tussen een coalitie van 2 partijen of max 3, maar dat wordt al een probleem, zie de laatste 4 kabinetten.
Hoe meer versplintert het stelsel raakt, des te minder kansen op een krachtige coalitie, want een coalitie met 4 of zelfs 5 partijen (om zo een meerderheid te krijgen) is echt een ramp voor de regeerbaarheid en daadkracht van een kabinet.
Dus ook al is het leuk om een meer partijen stelsel te hebben, echt goed voor het besturen van een land is het niet.
Naar boven

Gustar
Master

Netherlands
Berichten 11703

Berichten - 11 maart 2010 :  15:08:21  profiel weergeven  Bezoek Gustar's homepage  Reageer met citaat
Mayflower dat laatste hangt af van de bereidheid en de kundigheid om goed te luisteren, naar de 'kern' van de ander en de 'kern' van een partij. In eerste instantie begint dat luisteren naar jezelf. En dat kan soms (zeer) pijnlijk zijn, zoals dat nu in de SP gebeurd.

Ik hoop dat de bereidheid om écht te luisteren, in de -Nederlandse- politiek, na de stap van Agnes toeneemt.

Om goed een land te besturen, is het belangrijk dat er goed geluisterd wordt. Misschien dat daar nu -eindelijk- de ruimte voor komt.

Een één- twee- of drie-partijen-systeem heeft zo haar eigen nadelen, waarbij het maar de vraag is, hoe goed alle burgers zich vertegenwoordigt (kunnen) voelen. Wat die nadelen kunnen zijn, hm, luister en lees de geschiedenis van de mens, destijds en in grote delen van de wereld nog steeds dagelijkse werkelijkheid voor velen.

Voor Agnes, als je dit leest, het is nog en blijft (hoop ik) een voor iedereen openbaar toegankelijk forum, ik wens je het beste toe. Het was wellicht een wijze maar zeker geen gemakkelijke stap die je hebt gezet. Waarbij je gekozen hebt voor integriteit voor anderen, je partij, en jezelf, sterkte

grt
Gustar
Naar boven

franciscus001
Senior Member

Berichten 1209

Berichten - 11 maart 2010 :  16:42:07  profiel weergeven  Reageer met citaat
Ik zie het toch meer als het verlaten van een zinkend (SP) schip. Zelfs oprichter Marijnissen en politici van Bommel hebben er klaarblijkelijk weinig trek meer in. De SP had zijn enige kans bij de vorige formatie, maar liep toen weg. Andere partijen hebben toen de zetels overgenomen. Je kunt niet eeuwig oppositiepartij blijven. Dan lopen kiezers weg.
Naar boven

Sieds
Master

Netherlands
Berichten 3353

Berichten - 11 maart 2010 :  21:00:34  profiel weergeven  Reageer met citaat
citaat:
Geplaatst door franciscus001

Ik zie het toch meer als het verlaten van een zinkend (SP) schip. Zelfs oprichter Marijnissen en politici van Bommel hebben er klaarblijkelijk weinig trek meer in. De SP had zijn enige kans bij de vorige formatie, maar liep toen weg. Andere partijen hebben toen de zetels overgenomen. Je kunt niet eeuwig oppositiepartij blijven. Dan lopen kiezers weg.

Dat is iets te kort door de bocht en doet ook nog onrecht aan Agnes.
Als je weet hoe de partij is ontstaan en zich heeft ontwikkeld, dan weet je ook dat dit een zeer weerbare partij is. Ze kunnen wel wat hebben. Ze hebben een erorm groot en sterk kader. Verkijk je er niet op. Maar ik geef toe, ze hadden indertijd wel de kans moeten grijpen om in de regering te gaan zitten. Maar daar was het CDA niet blij mee.
Het was verder buitengewoon moedig van Agnes om op te stappen. Het getuigt van zelfinzicht en moed.

Naar boven

Enigma
Senior Member

Netherlands
Berichten 1310

Berichten - 11 maart 2010 :  21:22:28  profiel weergeven  Reageer met citaat
Emile Roemer is gekozen tot de nieuwe fractievoorzitter van de SP.Dat lijkt mij op zich wel een logische en goede keuze.Hij weet van aanpakken,heeft humor en kennis van zaken.
Naar boven
Pagina: van 3 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printer versie
Ga naar:
Opinieland discussie forum © SSI Europe Naar boven
  Snitz Forums 2000